Bytte til vannbåren gulvvarme

Halver energiforbruket med vannbåren gulvvarme

Høye strømpriser og et usikkert marked har ført til at stadig flere boligeiere begynner å vurdere strømforbruket sitt. Det største forbruket går til oppvarming av boligen. Et av tiltakene som ikke mange kjenner til, er at man kan gå fra elektrisk oppvarming til vannbårent system og redusere energiforbruket, og samtidig bli mer bærekraftig.

Husholdningene som hovedsakelig rammes av de høye energiprisene er villaer, og spesielt de eldre husene. Hus som er oppvarmet med kun elektrisk oppvarming er de som er mest berørte, men å bytte fra elektrisk oppvarming til vannbåren er noe som mange har vært tilbakeholdne med tidligere, spesielt siden strømmen har vært billig i mange år.

De siste årene har imidlertid spillereglene endret seg. Strømprisen er foreløpig usikker, og vi har måttet venne oss til dyr strøm, spesielt når du trenger det som mest. Oppvarmingen av en villa utgjør normalt rundt 60 % av det årlige strømforbruket, så det er helt klart mye penger hver måned. Vi har en kunde som under energikrisen tok opp parkettgulvet sitt. Kunden valgte å legge LK HeatFloor 22 Sporplate på gulvet sitt, for deretter legge tilbake samme parkettgulv. Relativt enkelt, fleksibelt men fremfor alt bærekraftig og økonomisk.

Ved hjelp av omleggingen fra elektrisk oppvarming til vannbårent anlegg med jordvarme, har kunden redusert sitt årlige forbruk fra ca 35 000 kWh per år til vel 17 500 kWh per år. Huset er bygget i 1975, og tallene over inkluderer både oppvarming av boblebadet og lading av hybridbilen. Villaen har dermed gått fra energiklasse F (nest dårligst), til energiklasse B (nest best).

Ved hjelp av vannbårent system og jordvarme har kunden dermed halvert sitt årlige strømforbruk, og samtidig kvalifisert for et grønt boliglån i banken sin, som også sparer ham for mange tusen kroner per år.

Løsningen for eksisterende hus

Å gå fra elektrisk oppvarming til vannbårent anlegg kan ha sine utfordringer, spesielt i hus hvor det ikke er synlige rør. Ved hjelp av for eksempel LK Sporplate kan du legge gulvvarme på både bærende gulv og på gulvbjelkelag, noe som gjør det egnet for alle hus uten at du trenger å bygge opp noen plater eller bjelkelag for å støpe rørene inn i betong.

Avhengig av forholdene i huset ditt, finnes det en rekke ulike gulvvarmeløsninger med lav byggehøyde utviklet for å passe oppussing. Det finnes systemer som tilleggsisolerer og gir trinnstøyreduksjon. Byggehøyden kan noen ganger også være en utfordring i eksisterende hus, og løsninger kan bygge så lite som 16 mm. Dette gjør at de fleste døråpninger kan løses uten andre inngrep. LK Sporplate sammen med LK Fordelingstavle gjør det da enkelt å rulle ut gulvvarmerørene, og du kan deretter legge oppå, eller tilbake, parkettgulvet.

Lønnsom investering

Med andre ord kan investeringen for å gå over til vannbåren system betale seg betydelig raskere i dagens situasjon, med usikre strømpriser. Investeringen gjør også at du får et mer attraktivt hus når det er på tide å selge. Varmepumpe i kombinasjon med gulvvarme er den mest energieffektive løsningen, fordi gulvvarme er et lavtemperatursystem som øker effektiviteten til varmepumpen.

Ved å investere i en energieffektiv løsning og et vannbårent system får du mange fordeler og gevinster totalt sett. Du sparer penger gjennom redusert energiforbruk, får en mer behagelig innetemperatur uten kompromisser og du reduserer klimapåvirkningen med en bærekraftig løsning.

For en enklere og smartere hverdag

Enklere, smartere og mer holdbart – på LK går vi alltid ut ifra at det finnes en bedre måte å gjøre ting på. I alt vårt arbeide foretrekker vi innovasjon over status quo, og enkelhet over kompleksitet. Med denne overbevisningen utvikler vi på LK smarte produkter og systemløsninger for varme, vann og sanitet.

LK Systems AS
Eikenga