LK lanserer blyfritt sortiment for bærekraftige VVS-installasjoner

LK lanserer blyfritt sortiment for bærekraftige VVS-installasjoner

LK har utviklet en produktserie i avsinkingsfri blyfri messing. Det nye sortimentet heter Universal Eco og består av presskoblinger, fordelere og veggbokser som brukes i VVS-installasjoner. Degerfors Laboratorium har testet blyinnholdet (under 0,1%) i produktene, og LK har fått en typegodkjenning utstedt av Kiwa Sverige. Noe tilsvarende sortiment finnes ikke på det svenske markedet i dag.

LKs eksisterende messingprodukter for drikkevannsystemer oppfyller allerede gjeldende lovkrav. Firmaet vil likevel gå ett steg lenger og utvikle mer bærekraftige løsninger fremover. Bakgrunnen er blant annet at bly siden 2018 er på EUs kandidatfortegnelse over spesielt farlige stoffer, som er en del av det europeiske kjemikalieregelverket (Reach). Samtidig øker bestillernes miljøkrav til byggevarer.

– Vi arbeider kontinuerlig for å redusere miljøpåvirkningen fra produktene våre. Å lansere et blyfritt sortiment er et naturlig steg i denne retningen. Mange VVS-installatører foretrekker å arbeide med messingprodukter, nå kan de fortsette med det og samtidig gjøre et bærekraftig valg. Vi planlegger å øke det blyfrie sortimentet etter hvert, sier Roger Persson, markedssjef i LK Systems.

For mer informasjon kan du ta kontakt med:
Roger Persson, markedssjef, LK Systems
roger.persson@lksystems.se