Hele 44 søknader kjemper om å vinne Norsk Lyspris 2019

Hele 44 søknader kjemper om å vinne Norsk Lyspris 2019

Interessen for Norsk Lyspris har aldri vært større.

- Vi har de siste årene opplevd en eksplosiv økning i antall søknader om å vinne Norsk Lyspris. Prisen befester seg i bransjen som en hedersutmerkelse, som henger høyt, og som stadig flere mener det er verdt å kjempe for, sier Katia Valerie Banoun, daglig leder i Lyskultur, som deler ut prisen.

Da søknadsfristen gikk ut søndag kveld, hadde hele 44 søknader kommet inn.

- Prisen synliggjør betydningen av godt lysdesign og hva innovative teknologiske belysningsløsninger har av betydning for oss mennesker, og er derfor en viktig pris for alle, sier Banoun.

I løpet av kort tid vil juryen annonsere de nominerte prosjektene.

Kåres under Lysets dag 20. november

Vinnerne blir kåret under fagkonferansen Lysets Dag, 20. november i Oslo, som går for å være årets viktigste møteplass for alle som jobber med lys og belysning i Norge. Én av årets vinnere av Norsk Lyspris har mulighet til å bli nominert videre til Nordisk Lyspris.

I bunken av søknader ligger både store og små prosjekter, som nå overleveres til juryen.

Barbara Matusiak er årets juryleder

Juryen for Norsk Lyspris 2019 består av praktiserende aktører i markedet med høy faglig kompetanse og over halvparten har lysdesignfaglig kompetanse. Juryleder for Norsk Lyspris 2019 er Barbara Matusiak, professor og arkitekt ved Institutt for arkitektur og teknologi, NTNU, og medlem i Lyskulturs faglige organ, Norsk lysteknisk komité.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Om Norsk Lyspris

Norsk Lyspris er etablert av Lyskultur og deles ut hvert år. Prisen har som formål å synliggjøre veldesignede og nyskapende norske belysningsprosjekter og -produkter.

Den årlige tildelingen av Norsk Lyspris og diplomer løfter frem noen av de beste innen norske lysprosjekter og -produkter fra de siste to årene. Norsk Lyspris er viktig i kommunikasjonen med omverden for å synliggjøre hva gode lysprosjekter og -produkter gir av merverdi. Prisen legger standarden for hva som er et godt lysprosjekt, hvor det tverrfaglige samarbeidet er avgjørende for sluttresultatet. Slik er Norsk Lyspris med på å styrke belysningens rolle i utformingen av morgendagens Norge.