Hvorfor et god belysning i boligen så viktig?

Hvorfor et god belysning i boligen så viktig?

Hvordan belysning du har i boligen har en stor innvirkning på hvordan vi oppfatter omgivelsene. En bolig kan ha mange rom, og da er det viktig å sitte på rett kunnskap og kompetanse når du planlegger interiørbelysning.

Tenk eksempelvis på dagslys, som er vår mest bærekraftige og naturlige energikilde - jo mer himmel du ser fra rommet, jo mer dagslys vil du få. Har du lyse eller hvite vinduskarmer, utforinger og lyse vegger nær et vindu, vil du utnytte dagslyset best og lyset vil oppleves som mindre skarpt. Med dagens strømpriser er det verdt å merke seg at god utnyttelse av dagslys også vil gi deg en lavere strømregning.

Det handler om å bruke lyset bedre

Ved oppgradering til LED kan de fleste boliger redusere energiforbruket på belysning opp mot 40-60 % og i tillegg få bedre lys. Lys er viktig for sikkerheten, avgjørende for mange gjøremål, binder tingene sammen og er med på skape stemning trivsel og ikke minst god atmosfære. Enkelt og greit så gir lys liv til din boligen. Det handler om å ha riktig belysning på rett sted til rett tid.

Lyskultur vil øke kunnskapen om god belysning i boligen

For å øke kunnskap og kompetanse innen lys og belysning arrangerer Lyskultur en rekke kurs. Den 28.02 arrangerer vi kurset Belysning i boligen, som gir en innføring i belysningsteknikk, interiørarkitektur og design. Her vektlegges det å se på kriterier for valg av belysning, armaturer, lyskilder og styringer, samt forskrifter og praktiske øvelser. Med bredere og mer inngående kunnskap vil du stå sterkere rustet til å lykkes med de utfordringene og problemstillingene som de fleste planleggere og selgere av interiørbelysning møter i sin hverdag.

Kursholder er Birgitte Appelong, som er interiørarkitekt og møbeldesigner med en PhD i lysdesign. Med sin kompetanse vil Birgitte skape bevissthet når man skal planlegge belysning i boligen, sammen med interiørarkitektur og design som vesentlige elementer. Kurset holdes fysisk på Lyskulturs lokaler ved Lysaker Brygge og digitalt via zoom.

Vi håper på å se deg på kurset den 28.02!

Les mer og meld deg på kurset