Lyskultur inviterer til faglig påfyll vedrørende EUs tidsramme for utfasing av tradisjonelle lysstoffrør

Utfasing av T8 og T5 lysstoffrør

Gjennom RoHS direktivet vil den største utfasingen av tradisjonelle lyskilder siden forbudet mot glødetrådpærer tre i kraft allerede fra februar 2023. RoHS står for Restrictions of Hazardous Substances, på norsk begrensning i bruk av farlige stoffer. I den forbindelse er det kvikksølv som er det farlige og miljøskadelige stoffet, og er bakgrunnen for den planlagte utfasingen. Dette innebærer at det blir et forbud mot produksjon og import av kompakt og lineære lysstoffrør (T5 og T8) innen EU og EØS i 2023. Per dags dato er det mange tusen installerte lamper i Norge som bruker disse lyskildene.

Den planlagte utfasingen vil se slik ut:

Lyskultur ønsker derfor å invitere til Faglig påfyll om RoHS direktivet den 1. desember kl 14.00. Her vil vi informere mer om direktivet og svarer på spørsmål knyttet til det. Et utvalg leverandørermedlemmer vil også kort presentere sine løsninger og produkter som erstatter tradisjonelle T8 og T5 lysstoffrør og armaturer.

Arrangementet er åpent og kostnadsfritt for medlemmer så vel som ikke medlemmer og vil foregå både fysisk på Lysaker Brygge 24 og digitalt via Zoom.

Vel møtt!