Er ditt lysprosjekt vinner av Norsk Lyspris 2023?

Er ditt lysprosjekt vinner av Norsk Lyspris 2023?

Da er det endelig åpent for å sende inn søknader til Norsk Lyspris 2023.

Norsk Lyspris skal profilere godt lysdesign, gode løsninger, gode produkter, og skal heve standarden for lys og belysning. Dette er en årlig kåring som skal synliggjøre gode norske lysprosjekter og -produkter som er tatt i bruk de siste to årene.

Norsk Lyspris er den gjeveste hedersutmerkelsen for lysdesign og belysningsprodukter i Norge. Det oppfordres at både små og store løsninger og prosjekter melder seg på, samt prosjekter som har utmerket seg i bybildet og i lys-Norge.

Prisutdelingen skjer under «Lysets dag» 15 november på Vulkan Arena, som er en viktig dag hvor bransjen møtes, for sosialt og faglig innhold.

- Vi gleder oss til å tilrettelegge en møteplass for bransjen der hele verdikjeden møtes. I år blir det nytt og større sted, med ny administrasjon, som gjør dette arrangement unikt og spennende, sier Ida Thorendahl, daglig leder i Lyskultur.

Kategoriene for årets lyspriser:

• Norsk Lyspris – Beste innendørsprosjekt
    • Norsk Lyspris – Beste utendørsprosjekt
    • Norsk Lyspris – Åpen klasse
    • Norsk Lyspris – Beste prosjekt budsjett
    • Norsk Lyspris – Bærekraft
    • Norsk Lyspris – Beste Produkt eller teknisk løsning
    • Norsk Lyspris – Ung

- I år er det syv ulike kategorier å nominere i, vi er spesielt stolte av de nye kategoriene budsjett og bærekraft. Beste prosjekt budsjett vil vise at prosjekter kan utmerke seg, også med et smalt budsjett. Bærekraft er en viktig kategori ettersom det er strategien og bærebjelken til Lyskultur, forteller Thorendahl.

Kort om Norsk Lyspris
    Norsk Lyspris ble etablert av Lyskultur i 2001, og deles ut hvert år. Lysprisen skal sette fokus på, og fremme gode og innovative lysprosjekter i Norge.

Søknadsfrist er 22 september.
    Enkeltpersoner, institusjoner, organisasjoner, private og offentlige selskaper kan melde på prosjekter eller produkter til Norsk Lyspris.

Skjema for søknad til Norsk Lyspris er nå tilgjengelig på Lyskultur sine hjemmesider. Nytt for året er at man også kan legge med film.

Les mer om juryen for 2023 her.

Lyskultur er Norges ledende kompetansenettverk innen lys og belysning. Vi jobber for å fremme fagpolitiske interesser og bedre rammevilkårene for alle som jobber med lys og belysning . Foreningen er non-profit og ble stiftet i 1936.

Lyskultur er landsdekkende og medlemmene er toneangivende aktører innenfor belysningsbransjen, fra lysdesignere og rådgivende ingeniører til produsenter, importører, installatører og salgsleddet innenfor belysning. Lyskulturs medlemmer er aktive bidragsytere i utviklingen av nasjonale og internasjonale standarder, rapporter og veiledere.