Barn skal leke vekk stress

«Kan du ikke se litt på iPad mens jeg lager middag?» Det er sikkert mange foreldre som kjenner seg igjen i denne situasjonen etter en travel dag med jobb, henting, handling og andre hverdagsplikter. Og det er ingenting galt i at foreldre «kjøper seg» en pause en gang iblant ved å gi barna en skjerm. Det mener både Hanne Værum Sørensen, psykolog og forsker i pedagogikk, og Conny Hjarsø, sosialpedagog med diplomutdannelse i psykologi, barneyogalærer og mindfulness-instruktør.

Men hvis man tror at barn får en reell pause fra hverdagens høye tempo ved å spille på iPad eller se på tegnefilm, må man tro om igjen.

– Nervesystemet hviler ikke når du sitter foran en skjerm. Når vi spiller spill på en skjerm, skiller hjernen ut dopamin, og det er derfor skjermbruk er avhengighetsskapende. Men vi får ingen ro, forklarer Conny Hjarsø.

For pedagog og psykolog Hanne Værum Sørensen er det viktig å understreke at det kan være vanskelig for foreldre å skape en rolig hverdag for barna sine, blant annet fordi småbarnsforeldre er den gruppen som jobber aller mest. Undersøkelser indikerer da også at flere barn er stresset i dag. Dette viser seg blant annet ved at de blir irritable, nervøse, lei seg, får vondt i magen og har lett for å gi opp. Det er grunnen til at det er så viktig å skape pustehull for barna i hverdagen og i helgene.

– Det er viktig at foreldre prioriterer aktiviteter sammen med barna, hvor fokuset ligger på konsentrasjon, og det må veldig gjerne dreie seg om aktiviteter som foregår i et rolig tempo. Man kan for eksempel bruke leketøy som man kan bygge og skape fantasiverdener med, sier hun.

Fordypelse er et friminutt fra bekymring
I jobben sin treffer Conny Hjarsø mange barn som synes det er vanskelig å konsentrere seg, og som mangler ro i kroppen. Hun oppfordrer derfor foreldre til å ta med barna på aktiviteter, hvor poenget er at man fordyper seg i noe sammen. – Når mennesker fordyper seg i noe, skjer det utrolig positive ting, sier Conny Hjarsø.

– Både barn og voksne bekymrer seg over ting i livet, men når man fordyper seg, får hjernen en pause. Det er faktisk umulig å bekymre seg mens man er fordypet i noe, og dermed faller hele nervesystemet til ro, sier Conny Hjarsø.

Både Conny Hjarsø og Hanne Værum Sørensen vet godt at foreldre selv knapt har pauser i hverdagen, og at det derfor kan være vanskelig å ha overskudd til å skape pustehull for andre. Men dette er viktig for barns selvfølelse og utvikling, understreker Hanne Værum Sørensen.

– Når foreldre sitter foran en skjerm, gir det barn følelsen av at skjermen er viktigere enn dem, og at de ikke er verdt noe. Barn har ikke noe annet valg enn å finne seg i dette, og det er skadelig for dem. Jeg oppfordrer derfor foreldre til å legge vekk smarttelefonen og heller finne fram lekene, sier hun.

Velg leker som skaper ro
Hos Maki, som er en distributør av leker i Norden, er man opptatt av å gi barn en hverdag fylt med lek, og her gjør fagfolkenes budskap inntrykk på direktør Michael Jensen.

– Jeg er slett ikke overrasket over at dagens barn har en stressende hverdag, men det gjør likevel inntrykk når fagfolk sier så kraftig fra om hvor viktig det er med ro i hverdagen.

Maki fører leketøy som nettopp krever fordypelse. Et eksempel er Kinetic Sand. Dette er sand som er beregnet på innendørsbruk, og som har blitt utrolig populær fordi man får en sanseopplevelse når man modellerer ting med den.

– Noen leker har en beroligende effekt i seg selv, rett og slett fordi de ikke forutsetter at man skal prestere eller løse noe. Jeg tror dette er grunnen til at vår Kinetic Sand er så populær, for her ligger fokuset på sanseopplevelsen man får når man former ting med den. Andre eksempler på beroligende leker er selvfølgelig alle leker som krever konsentrasjon, som puslespill, men også leker som Magformers og Bunchems, som inviterer barna inn i en fantasiverden, hvor de kun skal utfolde seg kreativt og bygge figurer eller bygge med magneter. Man kan rett og slett si at dagens moderne leker byr på så mange muligheter at selv vi voksne lett blir revet med når leken først er i gang.

• Helse, sykepleie, legemiddel

Maki A/S er en av de største distributørene av leketøy, spill og lisensierte produkter i de nordiske landene; Danmark, Sverige, Norge og Finland. Maki håndterer på nåværende tidspunkt 50 internasjonale merker og har 4 lokale lisenser, som blir solgt til over 1500 kunder og 5000 nordiske butikker og nettbutikker. Maki ble etablert i 1995 og har både hovedkontor og lager i Silkeborg i Danmark.

Anne Sofie Bak

Presseansvarlig +45 3842 5447