Ukraina-krigen begrenser kraftig lastebilproduksjonen

• Et produksjonstap for MAN-lastebiler kan vare i flere uker
  • Permitteringer ved de tyske fabrikkene er innført, med en topp på ca. 11 000 ansatte
  • Kunder gis mulighet til å kansellere bestillinger på grunn av vesentlig lengre leveringstid

Krigen i Ukraina fører til enorme forsyningshull av ledningsnett hos MAN Truck & Bus. Som et resultat har det siden 14. mars vært stillstand i lastebilfabrikkene i München og Krakow, samt betydelige produksjonsstans ved fabrikkene i Nürnberg, Salzgitter og Wittlich. Leverandører av ledningsnett til lastebiler kan ikke produsere på sine ukrainske anlegg eller kun produsere i svært begrenset grad. Dette truer med tap av lastebilproduksjon i flere uker og en massiv produksjonsreduksjon i andre kvartal. MANs bussproduksjon er ikke vesentlig påvirket.

"På grunn av den dramatiske situasjonen innførte hovedstyret i MAN Truck & Bus SE umiddelbare tiltak for å håndtere situasjonen. Umiddelbart etter krigsutbruddet begynte vi blant annet å duplisere ukrainske forsyningsstrukturer for ledningsnett til lastebiler i andre land. Dette tar imidlertid flere måneder. I tillegg har vi besluttet å fullstendig stoppe utgiftene til ikke-forretningskritiske aktiviteter og inntil videre har vi innført en ansettelsesstopp. Permitteringer ble forlenget for anleggene i München, Nürnberg, Salzgitter og Wittlich og også utvidet til å omfatte administrasjonen. Dette betyr at inntil 11 000 MAN-ansatte i Tyskland vil bli permittert. Landsspesifikke regler gjelder for ansatte i utlandet. Som et tegn på solidaritet med arbeidsstyrken vil hovedstyret gi betydelig avkall på lønn de neste tre månedene på grunn av den dramatiske utviklingen», forklarer Alexander Vlaskamp, administrerende direktør i MAN Truck & Bus.

Siden selskapet ikke klarer å overholde avtalte leveringsfrister på grunn av den aktuelle utviklingen, vil MAN tilby sine kunder en ordrekansellering. Samtidig får de mulighet til å legge inn en bestilling til nye betingelser.

• Frakt, transport

• man truck & bus as
  • man new truck generation

MAN er en av verdens ledende produsenter av lastebiler til transport og distribusjon, og den nest største lastebilprodusenten i Europa. Vi har oppnådd vår posisjon gjennom innovativ tenkning og konstant utvikling av eksisterende teknologi. Samtidig har MAN lagt vekt på et fleksibelt produktprogram, som tar hensyn til både sjåfør, bileier og miljø. Over hele verden står derfor MAN i dag for lastebiler med god komfort og sikkerhet, optimal driftsøkonomi og minimal miljøbelastning.

Claus Lindholm

Pressekontakt Head of Market Communication – Scandinavia (+45) 20 10 80 67