Mapei leverer sparkelmasse fossilfritt

Mapei leverer sparkelmasse fossilfritt

Gjennom Ruuds Transport leverer Mapei AS nå sparkelmasse på pumpebil med nullutslipp. Dette er mulig ved bruk av Euro 6-godkjente motorer som kan kjøre på biobasert HVO-diesel kombinert med hydraulisk drift av pumpeanlegget.

– Stadig flere byggherrer setter krav om fossilfrie og utslippsfrie alternativer på byggeplasser. Nå kan vi tilby dette sammen med Ruuds Transport, forklarer salgssjef Espen Bothner.

Den nye pumpebilen er utstyrt med den nyeste Euro 6-godkjente motoren som gir svært lave utslipp av NOx og partikler. Når denne kjører på biobasert HVO-diesel blir utslippene av CO2 redusert dramatisk. Dette er i tråd med anbefalingene fra DNV GL, som har utarbeidet en veileder for bruk av fossilfrie og utslippsfrie alternativer på byggeplasser på vegne av blant annet Enova, Klimaetaten Oslo Kommune og en rekke store aktører i byggebransjen.

knut-ruud-thumb– I tillegg til svært lave utslipp, har vi droppet dieselaggregatet som driver pumpeanlegget og erstattet dette med hydraulikk som drives av motoren på lastebilen. Det gjør at vi kan kjøre inn på en fossilfri byggeplass og tilfredsstille alle krav, forklarer Knut Ruud i Ruuds Transport.

Ved å droppe aggregatet synker dessuten totalvekten, slik at det blir mulig å frakte fem tonn ekstra sparkelmasse på bilen.

– Det er viktig for oss å ligge i forkant av utviklingen, og nå har vi fått en pumpebil for sparkelmasse som er mer driftssikker og effektiv, med en betydelig miljøgevinst i forhold konvensjonelle pumpebiler, understreker Ruud.

Du kan selv se den nye pumpebilen hvis du tar turen til Bygg Reis Deg på Lillestrøm 17. oktober. Ruuds Transport har også en sparkelbil der pumpeutstyret kan drives av elektrisitet fra byggeplass via en 125 ampere kontakt.

Les mer om hva Mapei viser på Bygg Reis Deg 19.

Bildetekst: Knut Ruud, Ruuds Transport. Alle foto: Lars Ovlien.

Peter Fekete

Pressekontakt Marketing Manager Nordic and Baltic Countries +47 932 11 417

Byggprodukter for nordisk klima

Rescon AS har vært en ledende norsk leverandør av lim, fugemasser og andre kjemiske produkter til byggebransjen siden 1976. I 1999 ble vi en del av det internasjonale konsernet Mapei. Under navnet Rescon Mapei ble vi kjent i alle de nordiske landene. Vi har blitt verdsatt som en kompetent og ansvarlig partner, og har opplevd en betydelig vekst.

I oktober 2011 endret Rescon Mapei navn til Mapei AS for og tydeligere vise at firmaet tilhører en av verdens største produsenter av lim, fugemasser og kjemiske produkter til byggebransjen. Anlegget i Nord-Odal blir fortsatt hjørnesteinen for det nordiske markedet.

Mapei er et av verdens største konsern i vår bransje, og har ansatte i over 80 land i alle verdensdeler. 5 % av omsetningen brukes til forskning og produktutvikling – rettet mot økologisk bærekraftige produkter og systemer som ikke inneholder løsemidler og forurensende stoffer.

Mapei har 18 forskningssentra, hvorav ett er hos Mapei i Nord-Odal.