Musikk får barna på kjøkkenet

Musikk er for mange en del av opplevelsen for et bedre måltid. Men musikken kan også være et virkemiddel for å engasjere barn på kjøkkenet. For hvem har sagt at man ikke kan bruke musikk i matlagingen? På Miniøya lot MatStart barna vispe egg i takt med forskjellige musikksjangre, og aktiviteten viste seg å bli en av barnas favorittopplevelser under festivalen.

Musikk endrer smaksbildet
Koblingen mellom mat og musikk er ikke ny, og denne relasjonen har blitt studert på mange forskjellige måter. Det å spise maten i selskap med andre er en kilde til gode opplevelser, og musikk kan plasseres i den samme rammen. Forsking viser nemlig at smaksbildet endres i forening med forskjellig musikk. Mat og musikk kan forsterke hverandre og som et resultat gi deg en enda bedre opplevelse, kommer det frem i en undersøkelse fra Crossmodal Laboratory på Oxford University.

– Dette er blant annet fanget opp i restaurant- og festivalverdenen. Her er mat og musikk et viktig element av totalopplevelsen. I tillegg har maten som tilbys på festivaler fått en helt annen posisjon enn tidligere. Før så man ikke på dette som viktig, men maten har fått en betydelig viktigere posisjon på festivaler nå enn før, sier samfunnsanalytiker i MatPrat Anne Cecilie Zondag.

Mat og musikk går derfor ofte hånd i hånd; det er en selvfølgelighet i hyggelige lag, er med på å sette stemningen, samt å løfte selve måltidet. Men nå bekreftes det at musikk også kan bidra på andre måter, som under selve matlagingen og før maten står ferdig på bordet, fortsetter Zondag.

Mat + Musikk= matglede for barn
Forskingen som foreligger er gjort på voksne, men MatStart brukte miniøya til å finne ut om dette også gjelder for barn.

MatStart gjestet Miniøya 10. og 11. juni med morsomme FoodChallenges. Aktivitetene bød blant annet på quiz, lære barna å knekke egg, vispe egg i takt med musikk og steke omelett i vaffeljern.

– Av alle aktivitetene var det tydelig at en av favorittene var å vispe egg i takt med musikk, sier prosjektleder for MatStart på miniøya Benedicte Siland.

Aktiviteten gikk ut på at barna måtte lytte til en musikksjanger i 30 sekunder mens de vispet eggene. Barna måtte vispe til sanger som vekslet mellom rolig og raskt tempo. Blant sjangrene fant barna pop-, jazz-, klassisk- og rockemusikk.

– Det var utrolig gøy å se barna integrere med musikken. De ble kjempeentusiastiske, og pisket ivrig i takt med sangen de hørte på. Det var ikke et barneansikt uten et smil om munnen. Dette var en aktivitet selv de yngste barna mestret, og tydeliggjorde formålet med å demonstrere at matlaging er kjempegøy. Mat og musikk er virkelig to elementer som hører sammen, avslutter prosjektleder Benedicte W. Siland.

MatStart FoodChallenge bygger videre på YouTube-konseptet Challenges hvor barna kan velge forskjellige utfordringer mens de lager mat. Konseptet har som formål å spre matglede og inspirasjon, samt aktivisere barna på kjøkkenet. Dette er morsomme Challenges som krydrer matlagingen.

matstart.no
MatStart er MatPrat for barna, og nettstedet matstart.no har oppskrifter som er spesielt tilrettelagt barn, der mestringsfølelse og matglede står i sentrum. Oppskriftene er grundig gjennomarbeidet, testet og tilrettelagt. Siden er pedagogisk og enkelt bygget opp slik at barna skal kunne lykkes på kjøkkenet, og for at foreldrene skal kunne føle seg trygge.

Velg en oppskrift og ta en FoodChallenge på matstart.no

Kilder:

Composing with Cross-modal Correspondences: Music and Odors in Concert, Chemosensory Perception (2013), DOI: 10.1007/s12078-012-9138-4, 2013

A bittersweet symphony: Systematically modulating the taste of food by changing the sonic properties of the soundtrack playing in the background, Food Quality and Preference (2012), DOI: 10.1016/j.foodqual.2011.08.009, 2012

• Miljø, energi

Marthe Helene Bogerud