Helt nye Mazda CX-60 PHEV - Skapt i Japan

Kolbotn, 8. Mars 2022. Den helt nye Mazda CX-60 PHEV er selskapets første ladbare hybrid og blir det nye flaggskipet i Mazdas produktportefølje når den kommer til Norge i juni.

CX-60 representerer alt selskapet har bygget inn i sitt DNA de siste 100 årene. Utsøkt eksteriør- og interiør design, japansk håndverk, de seneste innovasjoner innen menneskesentrert teknologi og en kraftig, ladbar drivlinje som levererer kjøreegenskaper i toppklassen.

Kodo Design

Helt nye Mazda CX-60 PHEVs vakre og dynamiske eksteriør representerer den seneste utviklingen av Kodo Design, Mazdas designfilosofi som gir bilen et levende uttrykk selv når den står helt stille.

Designet er inspirert av det japanske estetiske prinsippet om «less is more», med markante rene linjer som tydelig viser karakteren til en bakhjulsdrevet bil med kort frontoverheng og «cab backwards»-profil. Blant de mest fremtredende detaljene er en høy og kraftig grill, vertikalt oppbygde frontlykter med LED striper som integreres i grillrammen, «PHEV»-emblem langs siden og en ny LED-signatur for baklyktene

Eksteriøret kombineres med et nytt interiørkonsept som vil gi en helt ny opplevelse for sjåfør og passasjerer.Typisk Mazda, og med røtter i selskapets japanske historie, har interiørdesignerne utformet et elegant høykvalitetsinteriør som kombinerer tradisjonelt håndverk med ny teknologi.

I topputgaven Takumi introduserer Mazda for første gang et Kaichô-inspirert interiør. Kaichô beskriver harmonien som kommer av å kombinere ulike materialer og teksturer – Takumi inkluderer lønnetre, off-white nappaskinn, unike japanske tekstiler, detaljer i krom og Musubu, en japansk metode for å binde tekstilene sammen.

Digital opplevelse

På plass bak rattet leveres informasjon via to høyoppløselige skjermer på 12,3” - en konfigurerbar instrumentskjerm og en sentermontert infotainmentskjerm - i tillegg til et stort head-up display. Operativsystemet er det intuitive Mazda Connect som også har støtte for trådløs Apple CarPlay og Android Auto. Trådløs lading av mobiltelefon er også tilgjenglig.

Mazda CX-60 tilbyr en rekke tilkoblede funksjoner som fjernstyring av klimaanlegg og dørlåser, ruteplanlegger og avlesing av bilstatus via MyMazda-appen.

Mazda Driver Personalisation

Mazda Driver Personalisation System er et banebrytende system som benytter ansiktsgjenkjennelsesteknologi til å gjenkjenne inntil seks ulike førere og lagre deres personlige innstillinger, slik at bilens oppsett vil være akkurat slik du ønsker hver gang du setter deg bak rattet. Systemet husker mer enn 200 innstillinger, inkludert sete, HUD, sidespeil, audio og klimaanlegg. Systemet inkluderer tillegg en funksjon som finner ideell sittestilling basert på førerens siktlinje og høyde.

Drivlinje: e-Skyactiv PHEV AWD

Mazda CX-60 PHEV er selskapets første i en rekke av kommende ladbare hybrider. Drivlinjen kombinerer en firesylindret Skyactiv-G 2.5 bensinmotor med en kraftig elmotor, en nyutviklet 8-trinns girkasse og et batteri med kapasitet på 17,8 kWh.

Totalt leverer systemet en effekt på 327 hk (241 kW) og hele 500 Nm dreiemoiment, hvilket gjør CX-60 til Mazdas kraftigste personbil noensinne. Akselerasjonsøvelsen 0 – 100 km/t utføres på 5,8 sekunder og topphastigheten er 200 km/t. Bilen kan trekke tilhenger på hele 2 500 kg.

Mazda CX-60 PHEV leveres med i-Activ AWD permanent firehjulsdriftsystem som standard. Elmotoren er montert mellom bensinmotor og girkasse hvilket betyr at alle fire hjul kan driftes av elmotor, bensinmotor eller en kombinasjon avhengig av valgt kjøreprogram.

Via Mi-Drive kontrolleren i midtkonsollen kan sjåføren velge mellom fem ulike kjøreprogrammer: Normal, Sport, EV, Off-road og Towing.

Elektrisk rekkevidde oppgis til 63 km, forbruk 1,5 l/100 km og CO2-utslipp 33g etter WLTP testsyklus ved kombinert kjøring (venter endelig typegodkjenning).

Sikkerhet

Mazda har ambisjoner om å levere klasseledende sikkerhet i CX-60 og sikter mot 5 stjerner i Euro NCAP. Bilen leveres derfor med et omfattende utvalg i-Activsense sikkerhetssystemer slik som autobrems med fotgjenger- og syklistgjenkjenning, adaptiv cruise control, adaptive LED front- og fjernlys og køassistent. Blant nyhetene i sikkerhetstilbudet er neste generasjons 360° parkeringskamera med «see-through»-funksjon og blindsoneovervåking med utstigningsvarsel.

Modellprogram

Mazda CX-60 kommer i tre ulike utførelser: Exclusive-Line, Homura og Takumi. Exclusive-Line er den godt utstyrte basemodellen med seter i svart tekstil. Homura er det sportslige alternativet med en rekke eksteriørdetaljer i svart og interiør med svarte skinnseter. Takumi er toppmodellen med utstrakt bruk av kromdetaljer eksteriørt og med off-white skinn i interiøret.

Alle versjoner kan oppgraderes med en rekke utstyrspakker: Comfort, Convenience & Sound og Driver Assistance. Og for første gang tilbyr Mazda nå panoramatak som tilvalg. Totalt er 48 ulike konfigurasjoner tilgjengelig før fargevalg.

Mazda CX-60 lanseres i første omgang kun som ladbar hybrid i hele Europa. Senere vil den komme med ytterligere to nyutviklede motoralternativer: 3.3l rekkesekser diesel og 3.0l rekkesekser bensin, begge i kombinasjon med 48V mild-hybrid.

Norge prioriteres

Norge sammen med resten av Skandinavia og Tyskland er prioterte markeder for lanseringen av Mazda CX-60 PHEV. Disse landene får de første bilene levert allerede i juni, mens øvrige markeder må vente til september.

“Med CX-60 har vi fått det vi ønsket oss fra vår første ladbare hybrid. En linjelekker familie-SUV med stort bagasjerom, høy hengervekt, god elektrisk rekkevidde og et eksklusivt interiør. Når vi i tillegg kan tilby denne modellen til meget konkurransedyktige priser er det naturlig å ha ambisjoner om et relativt høyt salgsvolum i Norge” sier Karianne Westby, adm. direktør i Mazda Motor Norge.

Prisene starter på kr 569 900 (inkl levering Oslo) og det er åpnet for bestillinger.

Se vedlagte pressekit og prislister for mer informasjon og tekniske data.

• cx-60