Mazda 100th Anniversary Special Edition

Hiroshima/Kolbotn, 3. april 2020.

I forbindelse med at bilprodusenten fra Hiroshima fyller 100 år har Mazda lansert en spesialversjon som blir tilgjengelig til de fleste av deres modeller. Spesialversjonen kalles «100th Anniversary Special Edition» og henter inspirasjon fra Mazdas aller første personbil, R360 Coupé.

Mazda R360 Coupé

Da Mazda R360 Coupé kom på markedet i 1960 ble den Mazdas første personbil og en umiddelbar suksess. Den hadde en rekke karakteristikker som fortsatt ligger i bunnen for alle nye Mazdaer i 2020 – fokus på god design, innovativ teknologi og glimrende kjøreegenskaper. Blant annet kom den lille bilen med firetaktsmotor, automatgir og hadde utstrakt bruk av lettmetall for å redusere vekten.

Topputgaven av R360 ble levert med en elegant fargekombinasjon av hvit og burgunder som nå bringes tilbake på Mazdas jubileumsmodeller.

100th Anniversary Special Edition

På verdensbasis blir alle Mazdas modeller tilgjengelig som 100th Anniversary Special Edition, mens det for norske kunder blir tilgjengelig et begrenset antall jubileumsmodeller av MX-30, CX-30, CX-5, MX-5 og Mazda3.

Jubileumsmodellene kommer topputstyrt med alt tilgjengelig fabrikksmontert utstyr, den spesielle fargekombinasjonen og har i tillegg en rekke unike utstyrselementer og designdetaljer:

• Setetrekk i burgunder skinn
  • Hodestøtter med “100th Anniversary”-emblem preget i skinnet
  • Gulvmatter: Burgunder med “100 years: 1920-2020”-merke
  • Gulvteppe: Burgunder
  • Nøkkel med preget “100th Anniversary”-emblem, presentert i en gaveeske
  • Navkapsler med “100th Anniversary”-emblem
  • “100 years: 1920-2020”-merke på forskjerm
  • Snow Flake White Pearl Mica eksteriørlakk
  • MX-5: Burgunder stofftak
  • MX-30: Utvendig tak og stolper i burgunder

Lansering i Norge

Mazda Motor Norge vil åpne for bestillinger i løpet av sommeren og leveringer starter til høsten. Priser er foreløpig ikke klare.