Mazda Epic Drive: CX-30 i Kasakhstan

• Mazda demonstrerer firehjulstrekksystemet i-Activ AWD på krevende rute. Se Video!
  • Epic Drive Kazakhstan tok Mazda CX-30 gjennom mer enn 800km Kasakhstansk landskap

Kolbotn, 13. november 2020.

Den seneste utgaven av Mazdas «Epic Drive» satte Mazda CX-30 og dens i-Activ AWD firehjulstrekksystem på en virkelig prøve. Over 800 kilometer ble tilbakelagt i en rute som gikk i det østlige Kasakhstan, gjennom øde sentralasiatisk ørkenlandskap, på deler av den legendariske silkeveien og helt til den kinesiske grensen.

Ekspedisjonen ble gjennomført tidligere i 2020, før Covid-19 pandemien førte til reiserestriksjoner, og i langt mindre skala enn opprinnelig planlagt. Mazda har for vane å gjennomføre slike krevende eventyr for å teste vanlige personbiler. I 2018 ble Mazda den første produsenten til å krysse isen over Bajkalsjøen med standard produksjonsbiler – den gangen var det CX-5er som demonstrerte imponerende fremkommelighet ved å ta seg frem i det russiske isødet.

Men Mazdas tradisjon for teste både menneske og maskin strekker seg mye lengre tilbake I tid. Allerede I 1936 satte en gruppe pionerer ut på langtur i Mazdas aller første kjøretøy – trehjulingen Mazda Go. Den gang brukte de 25 dager på å kjøre 2.700 kilometer med grus- og gjørmeveier fra sørspissen av Japan helt frem til Tokyo. Den tilhørende publisiteten ga både økt salg og forsterket selskapets image.

I 1977 kjørte to eksemplarer av første generasjon Mazda 323 de 15.000 kilometrene fra fabrikken i Hiroshima til Europa-premiere på bilutstillingen i Frankfurt. På tross av den pågående kalde krigen kjørte bilene tvers gjennom Sovjetunionen, hvor de utviste imponerende pålitelighet på det som beskrives som særdeles dårlige veier og ugjestmilde forhold. ’77 ekspedisjonen har blitt gjentatt to ganger – først i 1990 med Mazda3 og Mazda6, deretter i 2013 med tredje generasjon Mazda3 og journalister bak rattene.

Inspirert av disse turene lager Mazda i dag Epic Drive mediaarrangementer hvor journalister får muligheten til å teste bilene på unike og utfordrende veier i spektakulær natur. Enten det er å kjøre rundt Island i MX-5, blant vulkansk natur på Azorene i Mazda2, eller hele veien til Nordkapp i CX-5. Det handler om å demonstrere bilens egenskaper og samtidig vise hvilke unike opplevelser bilen tillater. Norske journalister har vært med på mange av disse Epic Drives.

Mazda CX-30 er en firehjulstrekkende kompakt-SUV som er designet for å gi den fleksibiliteten man trenger i hverdagen. På de over 800 kilometerne i Epic Drive Kazakhstan fikk den virkelig testet seg på alt og mere til – fra storbykjøring og motorvei til utkjørt asfalt og off-road grusstier.

Ruten startet i Almaty – Kasakhstans største by og tidligere kjent som skøytemekkaet Alma Ata – med trafikkorker ut av byen og deretter ut på den moderne A3 motorveien mot nasjonalparken Altyn-Emel. I nasjonalparken tok asfalten slutt og underlaget skiftet til grusvei mens man kjørte mot de kjente syngende sanddynene. Selv om CX-30 ikke er en fullblods off-roader så ga firehjulstrekksystemet godt grep og sikker fremkommelighet på den stadig dårligere veien dit. De syngende sanddynene er 150 meter høye og har fått sitt navn på grunn av lyden som oppstår når vinden tar tak i sanden. Mot slutten av første dag reiste man ut av ørkenen, forbi måpende kameler, til den lille byen Zharkent som ligger et steinkast fra grensen til Xinjiang-provinsen i Kina.

På reisens andre dag ble kursen satt sørover mot Charyndalen og grusveier av enda dårligere kvalitet enn dagen før. Charyndalen er hele 90 kilometer lang og omgivelsene minner umiskjennelig om Grand Canyon i Nevada på tross av å befinne seg midt i sentralasia. Etter å ha passert gjennom dalen gikk ruten langs bredden av Kapchagaysjøen tilbake mot Almaty.

Mazda CX-30 gjennomførte påkjenningen som Epic Drive Kazakhstan representerer uten problemer, hvilket vitner om både en pålitelig bil og et AWD-system som sikrer god fremkommelighet selv i de tøffeste forhold.

En virtuell smakebit på dette kasakhstanske eventyret er tilgjengelig for nedlasting (film og bilder) via mazdashare, eller strømming via youtube:

Mazdas i-Active AWD er også tilgjengelig til Mazda3 og CX-5.

• epic drive
  • mazda cx-30