Mazda x Bose: 30 års samarbeid

Kolbotn, 1. september 2021. I 1991 startet et teknologipartnerskap som siden har strukket seg over tre tiår og inkludert en lang rekke bilmodeller. Helt siden Mazda og Bose begynte å samarbeide om den tredje generasjonen Mazda RX-7 for 30 år siden har de to bedriftene fortsatt å utvikle innovative lydprodukter som bidrar til forsterket kjøreglede for Mazdas kunder. En kraftfull lydgjengivelse sammen med en dynamisk kjøreopplevelse gir stor merverdi for mange førere og passasjerer.

Mazda RX-7: Der det begynte

Kraftfull bass og detaljert lydbilde - det var kravet lydingeniørene som utviklet Mazda RX-7 FD satte til seg selv. I jakten på eksepsjonelle lydytelser som matchet disse kravene fant Ryoji Oe og hans team Boses Acoustic Wave Cannon-system. Bassystemet som består av et 3,6 meter langt rør med en høyytelses basshøytaler på innsiden var akkurat hva Mazda lette etter, og de to selskapene gikk i gang med å integrere den revolusjonerende høyttaler-teknologien i bilen. Oppgaven virket initiellt umulig, men ved hjelp av bretter og buer klarte Bose- og Mazda-ingeniørene å fremstille et system som tillot å pakke hele røret bak i bilen, uten å gå på kompromiss med innvendig plass eller lydkvalitet. ”Acoustic Waveguide-teknologien og RX-7 spilte klar og uanstrengt musikk”, minnes Mike Rosen, sjefsingeniør hos Bose Automotive Systems, som var involvert i prosjektet; en suksess som ble starten på veien mot å gi Mazdas modeller overlegen lyd.

Mazda MX-5: Taket ned, volumet opp

En spesielt krevende milepæl langs veien var Mazdas aller mest ikoniske modell, MX-5. Å skape god lydkvalitet i en cabriolet med taket nede er et velkjent problem for bilprodusenter og lyddesignere, men Mazda og Bose kom opp med en ny, innovativ løsning. En equalizer justerer automatisk lydinnstillingen når taket er nedfelt, og UltraNearfield-høyttalere montert i hodestøtten muliggjør en oppslukende lydopplevelse på tross av den uunngåelige vindstøyen som oppstår ved kjøring med taket nede. I tillegg, Boses støykompenserende AudioPilot-teknologi overvåker kontinuerlig støy fra omgivelsene og justerer lydavspillingen deretter for å redusere forstyrrelser fra eksempelvis vei- og vindstøy. Dermed kan sjåføren fokusere på lyd- og kjøreopplevelser uten å måtte ty til manuelle justeringer.

I Norge er Boses premium lydanlegg med 9 høyttalere standardutstyr på alle Mazda MX-5.

Mazda MX-30: Skru opp bassen

Med Mazdas nyeste produktgenerasjon har samarbeidet med Bose igjen båret frukter i from av en nyvinning. Mazda3 var den første bilen hvor basselementet ble flyttet fra den tradisjonelle posisjonen i frontdørene til et mer stabilt sted i torpedoveggen, på siden av fotbrønnene foran. Denne nye plasseringen muliggjør større dørlommer, den minimerer vibrasjoner, og den gir en kraftigere bass ettersom lyden reflekteres av gulvet og midtkonsollen før den når kupéen. I tillegg har lydingeniørene komplettert bassgjengivelsen med hjelp av en subwoofer som er plassert underbagasjerommet for å oppnå like gode lavfrekvens-ytelser i hele kupéen. Denne nye konfigurasjonen – Bose BassMatch – kommer aller best til rette i den helelektriske Mazda MX-30: Ettersom elektromotoren er særdeles stillegående kan både fører og passasjerer oppfatte enda flere detaljer og renere lyd, hvilket gir en bedre lytteropplevelse enn noensinne tidligere.

Fra det aller første prosjektet til det seneste eksemplet har samarbeidet mellom Mazda og Bose vært preget av felles ambisjoner og ingeniørkunst mellom de to bedriften: En pasjon for å flytte grenser og en felles idé om at premium lyd iblandt krever ukonvensjonell tenkning. Det er dette som vil drive samarbeidet fremover også i årene som kommer – mennesker som strekker seg etter unike løsninger for å skape den perfekte koblingen mellom bil, fører og musikk.

Mazda x Bose

For å markere 30 års samarbeid har Mazda produsert en rekke korte filmer som forteller historen om Mazda x Bose så langt. Den første teaser-videoen publiseres i dag (se relatert materiale i bunnen av pressemeldingen), mens de neste videoene rulles ut hver 14. dag fremover.

Nesten 70% av alle nye Mazdaer som selges i Norge (data for 2021 til 31. August) er utstyrt med premium lydanlegg fra Bose.

• Motor

• bose