Visualase: Operasjon i hjernen uten å åpne kraniet

Medtronic har nettopp introdusert en ny mulighet for nevrokirurger i Europa. Pasienter som lider av epilepsi eller som har svulster i hjernen av et omfang som krever operative inngrep, har nå mulighet til å slippe å åpne kraniet for å gi kirurgen tilgang til det syke området i hjernen. I stedet kan kirurgen bruke laserteknologi via en smal lyslederkabel, gjennom et 3,2 mm borehull i kraniet. Det syke vevet varmes vekk ved hjelp av laserlyset. Det er dette man kaller MR-guidet laserablasjon. For å sikre at ablasjonen er helt nøyaktig kontrollert, og ikke skader det omkringliggende hjernevevet, foregår prosedyren mens pasienten ligger i en MR-skanner og er under overvåkning i løpet av hele prosedyren. Systemet kalles VisualaseTM, og har i tillegg fordelen ved at pasienten nesten ikke påvirkes på noen kosmetisk måte, fordi håret i hodebunnen kun barberes vekk i et område på 3 mm.

Pasienten kan vanligvis forlate sykehuset allerede dagen etter inngrepet.

Les pressemeldingen om den nye nevrokirurgiske prosedyren.

• Helse, sykepleie, legemiddel

Som en global leder innen medisinsk teknologi og medisinske tjenester og løsninger forbedrer Medtronic helsen og livet til millioner av mennesker hvert år. Vi bruker vår dyptgående kliniske, terapeutiske og økonomiske ekspertise til å adressere de komplekse utfordringene helsevesenet står ovenfor i dag. La oss ta helsevesenet videre, sammen. Les mer på Medtronic.com.

Pressekontakt Director of Corporate Communications, EMEA PR & Communication +45 51990833