Birgit Skarstein er årets vinner av Menneskeverds pris. Foto: Øyvind Ganesh Eknes

I dag mottar Birgit Skarstein Livsvernprisen 2019

I dag, mandag 4. februar, mottar Birgit Skarstein (29) Menneskeverds Livsvernpris 2019 for sitt arbeid med å styrke posisjonen til mennesker med nedsatt funksjonsevne.

Idrettsutøveren og den samfunnsengasjerte politikeren Birgit Skarstein har evnet å viske ut skillet mellom «oss» og «dem» og blitt en foregangskvinne i å fremme likeverd i samfunnet. Skarstein har vært åpen om egen historie og bidratt til å bryte ned fordommer mot mennesker med funksjonsnedsettelser. Hun er i dag et stort forbilde for mange. Du kan lese hele prisbegrunnelsen her.

Hotel Bristol, mandag 4. februar kl. 12.30

Prisutdelingen finner sted mandag 4. februar kl. 12.30-14.00 på Hotel Bristol i Oslo, med mottakelse fra kl. 12.00. Kultur- og likestillingsminister Trine Skei Grande (V) vil dele ut prisen, og følgende personer vil medvirke under prisutdelingen: Kristin Skogen Lund, Marit Breivik, Cato Zahl Pedersen og Gerhard Heiberg. Marit Bjørgen og Jens Stoltenberg vil frembringe en hilsen via storskjerm. Generalsekretær i Menneskeverd, Morten Dahle Stærk, leder tilstelningen.

Presse er velkommen. Det vil være mulig å intervjue prisvinner i etterkant av arrangementet. Vi ser frem til en flott feiring av en verdig prisvinner.

Maria Victoria Kjølstad Aanje

Kommunikasjonsrådgiver Presse, media 41163919