Tiril Udnes Weng, Therese Johaug, Helene Marie Fossesholm og Ingvild Flugstad Østberg med årets Rosa sløyfe-bukett

Therese Johaug og langrennsjentene fronter Rosa sløyfe-aksjonen sammen med Mester Grønn.

Mester Grønn er sponsor for kvinnelandslaget i langrenn og hovedpartner for Rosa sløyfe-aksjonen. Det er derfor naturlig å samarbeide med langrennsjentene for å få oppmerksomhet om årets tema, og for å bidra til aksjonen gjennom salg av årets Rosa sløyfe-bukett.

I år er det veteranene Therese Johaug og Ingvild Flugstad Østberg, sammen med den yngre garde representert ved Tiril Udnes Weng og Helene Marie Fossesholm, som fronter aksjonen.

Vi har ingen å miste, sier Therese Johaug, og oppfordrer alle til å kjenne etter
Brystkreft er den klart hyppigste kreftformen hos kvinner og rammer omlag 3 500 kvinner i Norge hvert år, og rundt 30 menn. Én av tolv norske kvinner vil utvikle brystkreft i løpet av livet.

I likhet med resten av befolkningen har også langrennsjentene noen de er redde for, og noen de tenker på når de hører hvor mange som blir rammet av brystkreft. De er derfor glade for å kunne sende en oppfordring til sine kjære, og til alle andre søstre, mødre, døtre og venninner, og minne om å huske og kjenne etter. For som Therese Johaug sier – Vi har ingen å miste.

Mester Grønn har samlet inn over 25 millioner til kreftsaken
Mester Grønn har i tolv år laget en spesiell bukett der en del av salgsbeløpet går til Rosa sløyfe-aksjonen. Sammen med salg av øvrige Rosa sløyfe-produkter og årets Rosa sløyfe, har dette hittil gitt et bidrag fra Mester Grønn og våre kunder på over 25 millioner kroner til aksjonen.

Fairtrade-merkede blomster i høstens farger
Innkjøper i Mester Grønn, Hanne Lulu Holst, sier at fjorårets fargerike bukett ble en stor suksess. – I år har vi derfor valgt å beholde kombinasjonen med rosa, oransje og lilla toner i buketten. Det er fine høstfarger som vi har sett at kundene setter pris på. – Alle blomstene er også Fairtrade-merkede. Det betyr at de tilfredsstiller kravene til bl.a. trygge arbeidsforhold og miljøvennlig produksjon, og gir Rosa sløyfe-buketten ekstra mening, sier hun.

Årets kampanjetema er tidlig oppdagelse
Målet med Rosa sløyfe-aksjonen er å vise solidaritet med brystkreftrammede, spre informasjon og øke kunnskapen om brystkreft samt å støtte brystkreftforskning. Aksjonsleder Marit Sophie Egge sier forskning på brystkreft er viktig for at flere kan overleve og at flest mulig får best mulig livskvalitet etter behandling.

– I år setter aksjonen søkelys på tidlig oppdagelse fordi det redder liv. Jo tidligere brystkreft oppdages, jo bedre blir prognosen og behandlingen blir mer skånsom. Et urovekkende lavt antall brystkrefttilfeller ble oppdaget i fjor, og vi frykter at mange vil få en forsinket diagnose fremover på grunn av pandemien. Derfor er det viktigere enn noen gang å bli kjent med brystene sine og ta endringer på alvor, sier hun.

Marit Sophie tror en av grunnene til at Rosa sløyfe-buketten har slått så bra an, er at mange nordmenn har opplevd brystkreft på nært hold. – Blomster er en flott måte å vise omsorg på, kanskje særlig når ord ikke strekker til. Og kanskje kan Rosa sløyfe-buketten, sammen med årets Rosa sløyfe også være en viktig påminner om å huske og kjenne etter.

– Vi er utrolig takknemlige for alle som kjøper Rosa sløyfe-buketten hvert år. 25 millioner til brystkreftforskning er et fantastisk tall. Pengene som samles inn har hjulpet mange brystkreftpasienter og vil fortsette å hjelpe mange i fremtiden, sier hun.

Å huske å kjenne etter er livsviktig
– I Mester Grønn er nesten 90% av de ansatte kvinner. Mange av disse vil bli berørt, enten ved at de selv blir syke eller som venn eller pårørende, og Rosa sløyfe-aksjonen er derfor veldig viktig for oss, sier markedsdirektør Hege Hildeng i Mester Grønn.

Vi er kjempestolte over de over 25 millionene vi hittil har gitt til den viktige brystkreftforskningen. Med langrennsjentene på laget og den fantastiske innsatsen som gjøres ute i butikkene våre i oktober, satser vi på at vi også i år kan overføre et betydelig bidrag til aksjonen. – Vi håper kundene våre støtter ved å kjøpe årets Rosa sløyfe-bukett, og ikke minst at de husker å kjenne etter, slik at de raskt kan oppdage endringer i brystet, sier Hildeng.

Mester Grønn er Norges største heleide blomsterkjede med 136 butikker fra Alta i nord til Kristiansand i sør.  Vår visjon er å skape glede i alle hjem, Ved å tilby et stort utvalg av friske blomster hver dag gjennom hele året, forsøker vi å gjøre akkurat dette. Hos Mester Grønn treffer du mange blide medarbeidere, både i butikk og på telefon, som er klare til å hjelpe deg med tips og idéer, kjøpt og bestillinger.