Plaget av pollen? 5 tips for en bedre vår

Plaget av pollen? 5 tips for en bedre vår

Våren er høysesong for pollen i Norge. Ca 20% av befolkningen opplever mer eller mindre plager som følge av pollenallergi. Allergien skyldes en reaksjon på visse proteiner som finnes i pollen fra trær, gress og ugress. Selv om man ikke kan bli kvitt plagene helt, finnes det flere smarte tips som kan være til hjelp.

-Vi er levende opptatt av et godt inneklima, og det handler om så mye mer enn riktig temperatur. Både varmepumper og miniventilasjon kan være til hjelp for et bedre inneklima generelt, og i pollensesongen spesielt. I tillegg er det flere andre ting som også kan være smart å huske på når pollensesongen er i gang for fullt forteller, Tommy Nilsen, markedssjef i Mitsubishi Electric.

1. Hold et øye med pollenvarslingen

Ved kraftig eller ekstrem spredning av pollen kan det være greit å holde seg inne. Man kan bruke pollenvarslingen på nett eller motta gratis varsel på e-post. NAAF har også en egen pollen-app til smarttelefon, som kan sende push-varsel når det er kraftig og ekstrem spredning for de ulike typene i ditt område.

2. Vårrengjøring

Når pollensesongen melder sin ankomst er det smart å forberede seg på å vaske mye. Man kan nemlig spare seg for mye irritasjon ved å være nøye med renholdet. I tillegg er det lurt å ha i bakhodet at pollenkornene fester seg til hår og klær. Derfor kan det å skylle håret ofte være lurt. Vask også ansiktet og bytt til rene klær etter at man har vært ute.

3. Hold vinduet lukket – bruk ventilasjonsanlegg

På dager med mye pollen bør man unngå å åpne vinduene. Dette gjelder fra morgenen og til ut på ettermiddagen. På kvelden eller natten kan man eventuelt lufte litt, så man slipper inn mindre pollen.

Alternativet kan være å gå til anskaffelse av miniventilasjon. Disse har gode filterfunksjoner, perfekt for allergikere. Da slipper man å lufte, fordi den gir en kontinuerlig luftutskiftning for et friskere innemiljø.

4. Allergifilter i stuen

En varmepumpe med allergifilter kan være til hjelp i kampen mot pollen. På varme sommerdager kan man benytte seg av kjølefunksjonen, så man slipper å åpne vinduer for å kjøle seg ned. I tillegg er filteregenskapene i varmepumpen til stor hjelp da de fanger opp det meste av allergener og pollenstøv fra lufta.

5. Ta deg en pause

Et siste tips til de som er lei av rennende nese og røde øyne er å reise til fjells eller sjøs. Der er det mindre pollen enn andre steder. Ta også generelt hensyn til allmenntilstanden. Det kan være lurt å unngå trening ute og lignende anstrengelser.