Sterk varme gir eksplosjon i aircondition markedet

Sterk varme gir eksplosjon i aircondition markedet

Mitsubishi Electric aircondition og varmepumper i Norge fikk kjempeøkning i salget som følge av det varme været.

Med høye temperaturer og sterk sol over hele landet i forrige uke fikk mange en overraskelse. – Vi opplevde en kjempeøkning i salget i løpet av få dager med varme, og regner også med at mange bestilte seg aircondition for levering i tiden fremover, sier markedssjef Einar Smidesang hos Mitsubishi Electric klimasystemer.

Varmen gjør oss sløve og late

Mange butikker og bedrifter får merke det når varmen kommer for fullt. –Vi ser jo at butikker ønsker kjøling for at kundene skal være mer komfortable, og dermed tilbringe mer tid hos dem. Jo lengre tid kunden tilbringer i butikkene, jo større sannsynlighet for økt omsetning i sommermånedene, bemerker Smidesang. Bedrifter har også samme behov for at medarbeiderne er tempererte og komfortable, og dermed har forutsetningene på plass for best mulig produktivitet.

Kan også brukes som varmepumpe

Å investere i en aircondition er ikke bare ren luksus, for kjøper du en god modell så er den også varmepumpe om vinteren. En varmepumpe vil kunne være med å kutte fyringskostnadene gjennom store deler av året. – Kundene ønsker selvfølgelig i mange tilfeller å utnytte denne kombinasjonen, slik at investeringen blir ekstra lønnsom, sier Smidesang

Kjæledyrene og soverommene vil også kjøles ned

Men ikke bare næringslivet er varme om sommeren i Norge. Mitsubishi Electric har også sett at flere ønsker aircondition for privat bruk. – Mange ønsker å kjøle ned soverom/oppholdsrom for sin egen komfort, og vi hører også flere som har kjæledyr som de tør å la være hjemme nå som de har fått kjøling hjemme, avslutter Smidesang.