Copyright Francisco Munoz/Hotel Norge by Scandic

Prestisjebygg i ny form

Etter at Scandic Hotels overtok driften av Hotel Norge i Bergen er hotellet blitt totalrenovert for nærmere trekvart milliard kroner. Byens nye storstue åpner offisielt i slutten av september.

Hotel Norge åpnet første gang i 1885 og har siden da vært et ikon og et av Bergens mest ærverdige hoteller. For tre år siden startet Multiconsult forprosjektet for totalrenovering og har senere vært rådgiver i alle fag.

– Modernisering av et prominent bygg er aldri enkelt. Dette prosjektet har hatt en del utfordringer i forhold til etasjehøyde, bærevegger som må stå, ja, de fysiske begrensningene på bygget. Det er motiverende å jobbe med prosjekter som ikke bare er plankekjøring, men som gir krevende utfordringer, sier oppdragsleder Torstein Bigset Riise.

Inkluderende møteplass
Hotellet på om lag 28 000 kvadratmeter inneholder 417 rom, bankett-/konferansesal og 11 møterom, samt en stor café i de to første etasjene, restaurant, garasje i kjelleren og noe kontorer. Hotellet har også en SPA-avdeling som skal pusses opp neste år.

– Hotellet har en helt unik beliggenhet og er som en institusjon å regne i Bergen. Vi ønsker derfor at dette skal bli noe mer enn bare et hotell. Det skal bli en moderne og pulserende møteplass – og vi skal gi storstuen tilbake til bergenserne, sier hotelldirektør Lise Solheim Haukedal.

Omfattende oppdrag
I forprosjektet jobbet Multiconsult direkte med byggherren Hotel Norge Holding. For detaljprosjekteringen har kontaktpunktet vært totalentreprenøren Constructa.

– Nær 60 medarbeidere fra Multiconsult har hatt befatning med oppdraget. Jevnt over har det vært 25–30 personer knyttet til prosjektet de siste to årene. Disse fordeler seg på fagene akustikk, brann, miljøteknikk, bygningsfysikk og spesialrådgiving, bygg, VVS, elektro, automasjon og sikringsanlegg, samt prosjektstyring. Også lysdesign i Oslo og en teknisk tegner i Stavanger har bidratt i prosjektet, forteller Bigset Riise.

Datoen for offisiell åpning er foreløpig satt til 27. september, men det nye hotellet har vært i drift siden i sommer.

Her er det en video som forteller litt om arbeidet med det omfattende prosjektet:

For mer informasjon:
Oppdragsleder Torstein Bigset Riise – 932 55 061 – torstein.riise@multiconsult.no

Emilie Mejlænder

Pressekontakt Senior kommunikasjonsrågiver 99475889