IDEMITSU PETROLEUM NORGE OG MUNCHMUSEET FORTSETTER DET VERDIFULLE SAMARBEIDET, OG TAR MED SEG HANAMI TIL BJØRVIKA

Mange forbinder kanskje Munchmuseet på Tøyen med de japanske kirsebærtrærne som hver eneste vår står i full blomst, og disse trærne har for mange kanskje blitt et kjennetegn ved museet på Tøyen? Kirsebærtrærne ble plantet som en hommage til Idemitsu Kosan Co Ltd – i takknemlighet for den store økonomiske gaven fra det japanske selskapet til museets tilbygg i 1994. Denne uken signeres en ny sponsoravtale med Idemitsu Petroleum Norge, en avtale som strekker seg over fire år og har en samlet verdi på 12,2 millioner kroner. Samtidig med denne begivenheten plantes det 5 nye kirsebærtrær foran det nye Munchmuseet, donert av Japan Norway Society og Idemitsu Petroleum Norge.

Selskapet har gjennom 28 år vært en solid sponsorpartner for Munchmuseet. Fra starten av samarbeidet i 1991 og frem til i dag, har Idemitsu Petroleum Norge gjort det mulig for Munchmuseet å gjennomføre en rekke krevende prosjekter. Museet har for eksempel kunnet foreta utbygging og rehabilitering av bygget på Tøyen. De har kunnet realisere ambisiøse kunstprogram og synliggjort Edvard Munch på en nasjonal og internasjonal kunstarena. Publikum har fått mulighet til å bli bedre kjent med Edvard Munch gjennom kunstnermøter med blant annet VanGogh, Jasper Johns og Mapplethorpe. I tillegg har det vært mulig å gjennomføre krevende konserveringsprosjekter på kjente og kjære verk som Skrik og Madonna.

- Samarbeidet med Idemitsu Petroleum Norge er vært svært verdifullt for Munchmuseet. Selskapet har bidratt med mer enn 100 millioner kroner siden samarbeidet kom i gang i 1991. Det at vi nå får en stor og langsiktig avtale fremover bidrar til at vi kan skape et fantastisk kunstprogram i det nye Munchmuseet, sier Stein Olav Henrichsen, direktør ved Munchmuseet. Det er veldig inspirerende for alle på Munchmuseet at Idemitsu Petroleum Norge har valgt å være med oss til Bjørvika.

Idemitsu Petroleum Norge AS er datterselskap av Idemitsu Group, et av Japans største energiselskap med 100 datterselskap og 9 100 ansatte verden over. Idemitsu Petroleum Norge har vært til stede på norsk kontinentalsokkel i 30 år og er kjent for sin kunstinteresse og sitt betydelige samfunnsansvar. Det hele startet litt tilfeldig da museets tidligere direktør, Alf Bøe, på begynnelsen av 1990-tallet var på leting etter finansielle støttespillere til utvidelsen av museets bygning på Tøyen. Under en reise i Japan ble Bøe introdusert for Idemitsu, og årsaken til at de fattet interesse for hans henvendelse må ses i lys av selskapets egen historie. Selskapets grunnlegger, Sazo Idemitsu, var svært kunstinteressert. Han etterlot seg en omfattende kunstsamling som kan sees på deres eget museum i Tokyo, Idemitsu Museum of Arts. På mange måter kan man si at koblingen mellom selskapet og kunsten har blitt deres identitet.

• I år feirer Idemitsu 30 år i Norge, og vårt gode forhold til Munchmuseet har vart nesten like lenge. Med en grunnlegger som var svært kunstinteressert, har koblingen mellom kunsten og selskapet vårt alltid vært sterk. Vi gleder oss veldig til nytt museumsbygg i Bjørvika der vi håper og tror at Munchs kunst vil bevege og inspirere enda flere.

Samarbeidet vil i første omgang bidra til å fortsette å styrke kunstprogrammet ved museet, samt synliggjøre Edvard Munch og Munchmuseet på en nasjonal og internasjonal kunstarena gjennom ulike aktiviteter.

For ytterligere informasjon:

Maren Lindeberg, presse- og kommunikasjonsrådgiver

E: maren.lindeberg@munchmuseet.no T: 45 80 26 48

Edvard Munchs kunst er Norges viktigste bidrag til verdens kunsthistorie. Som forvalter av majoriteten av Munchs arbeider, har Munchmuseet et unikt utgangspunkt som kunst- og kulturformidler i nasjonal og internasjonal sammenheng. Munchmuseet inkluderer også Stenersen-samlingen.

Museets oppgave er å forvalte samlingene gjennom bevaring, forskning og formidling.