Mange nordmenn har fått kjæledyr under pandemien

Mange nordmenn har fått kjæledyr under pandemien

Norge har fått en kjæledyrboom under koronaen. Nesten to av ti kjæledyreiere oppgir at de har gått til anskaffelse av kjæledyr etter at koronapandemien traff Norge, og ifølge FOD-gården har etterspørselen etter å adoptere hund og katt også skutt i været siden mars i fjor.

17 prosent av de norske kjæledyreierne oppgir at de har kjøpt et kjæledyr etter mars 2020, og nesten én av ti oppgir at koronapandemien har vært avgjørende for at de har investert i et kjæledyr. Det viser Den store kjæledyrundersøkelsen 2021. Dette er også en utvikling som Mustihar registrert i sine butikker.

– Salget av kattunge- og valpeprodukter har økt betydelig siden mars i fjor, og omsetningen vår har doblet seg innen det segmentet. Vi merker også økt pågang av nyblivne kjæledyreiere som ønsker å rådføre seg om alt fra kloklipp til pelsstell og riktig fôring, sier Erik Skjærstad, adm.dir i Musti.

Viktigere plass i familien
Skjærstad tror at pandemien kan ha bidratt til at kjæledyret har blitt en viktigere del av familien.

– Vi har hatt en enorm vekst i aktivitetsutstyr til de firbeinte. Det er tydelig at kjæledyreierne er opptatt av å inkludere dem i flere familieaktiviteter, og aktivere dem med lek eller lengre turer som krever mer utstyr. Det er nok også mange som har valgt å legge mer penger på kjæledyret når strenge restriksjoner har gjort det umulig å spise ute, reise eller handle i butikker, sier han.

«Alle» vil adoptere
Mette Sommer, kommunikasjonsansvarlig ved Foreningen for omplassering av dyr (FOD), forteller at koronapandemien har ført til en enorm etterspørsel etter å adoptere kjæledyr.

– Vi har hatt en formidabel økning i antall henvendelser fra folk som vil adoptere hund eller katt. Men, vi har foreløpig ikke sett en økning motsatt vei. Altså av hunde- eller katteeiere som har kjøpt kjæledyr under korona, og ønsker å adoptere det bort, sier hun.

Kurs med positiv læring
FOD-gården har til enhver tid ca. 20 - 30 katter, og 10 - 15 hunder som trenger nye hjem. Sommer forteller at de får henvendelser fra både nyblivne hunde- og katteeiere som sier at de har tatt seg vann over hodet.

– Vi prøver så langt det går å gi dem individuelle råd, og anbefaler dem om å ta kontakt med en profesjonell adferdskonsulent. Vi anbefaler også at de tar med hunden på kurs hvor positiv læring benyttes, sier Sommer.

Én av to gruer seg til å la hunden være alene
Koronapandemien har bidratt til at mange har fått tilbringe mer tid med kjæledyret sitt. I Den store kjæledyrundersøkelsen 2021 oppgir over én av tre av de har hatt daglig hjemmekontor de siste tre månedene. Halvparten av disse er bekymret for om hunden vil føle seg ensom når hjemmekontoret opphører.

– Jeg frykter at mange hunder og katter vil få en hverdag hvor de er veldig mye alene når samfunnet åpner opp etter pandemien, og at kjæledyrene ikke får nok stimuli. Her er det viktig at kjæledyreierne er flinke til å trene dyret gradvis opp til å være hjemme alene – før de går tilbake til jobb, avslutter Sommer.

Kategorier

I oktober 2016 åpnet Musti sin første butikk i Bogstadveien i Oslo. Etter dette har vi åpnet butikker over hele Norge. Musti har store ambisjoner og vårt mål er å være tilgjengelig for dyreelskere i alle landsdeler.

Vi er en del av MustiGroup – Nordens største dyrebutikk-kjede med 270 dyrebutikker i Sverige, Finland og Norge. Ikke bare er vi den største kjeden – men vi har også Nordens største utvalg av merkevarer innen fôr og utstyr til kjæledyr. Vi er kjent for å være spesielt gode på hund og katt.

Foruten våre fysiske butikker er vi også tilgjengelig på nett. Med om lag 5000 produkter på musti.no, har vi blant landets aller største sortiment av fôr og utstyr til kjæledyr kun få tastetrykk unna. I vår dyrebutikk på nett er ambisjonen å levere fremragende service, en trygg og effektiv handel og ikke minst vil vi forsøke å gi deg veiledning, gode råd og nyttige tips.

Alle vi som jobber i Musti elsker dyr. Faktisk så har 93% av alle ansatte i Musti kjæledyr, det vil du merke på gleden og engasjementet! Musti er kjent for dette! I tillegg strekker vi oss litt lengre for at du skal oppleve ekte kundeservice. Dette fordi vi bryr oss, og fordi vi elsker vårt fag.

I Musti sier vi at et besøk hos oss skal være trygt, fordi vi gir gode råd, det skal være enkelt, fordi vi har alt du trenger og ikke minst skal det være gøy, i Musti investerer vi i glede og trivsel!

Erik Skjærstad

CEO/Daglig Leder 92238015

Vi elsker dyr!

Alle vi som jobber i Musti elsker dyr. Faktisk så har 93 % av alle ansatte i Musti kjæledyr, det vil du merke på gleden og engasjementet! Musti er kjent for dette! I tillegg strekker vi oss litt lengre for at du skal oppleve ekte kundeservice. Dette fordi vi bryr oss, og fordi vi elsker vårt fag.

Musti Norge AS
Slemdalsveien 70B