Nasjonalgalleriet og Munch-museet deler norsk kunst på nett

Nasjonalgalleriet og Munch-museet deler norsk kunst på nett

Norsk kunst tar nye digitale skritt når Nasjonalgalleriet åpner dørene for internettbrukere over hele verden gjennom Googles Art Project. I tillegg blir Edvard Munchs «Skrik» fra Munch-museet og J.C. Dahls «Fra Stalheim» fra Nasjonalmuseet tilgjengelig i superhøy oppløsning som avslører hvert minste penselstrøk med Googles Gigapixel-teknologi.

Prosjektet gjør at man kan gå virtuelt gjennom salene på Nasjonalgalleriet og Munch-museet, og i tillegg zoome inn på de forskjellige verkene som henger på veggen. Disse blir også presentert bilde for bilde som en samling.

– Nasjonalmuseet er glad for å bli innlemmet i Google Art Project, en av de viktige nye digitale og lett tilgjengelige kanaler inn mot våre kunstsamlinger, sier museets direktør Audun Eckhoff.

­– Våre erfaringer fra samarbeidet med Google Art Project er svært gode, sier Munch-museets direktør Stein Olav Henrichsen. Munch-museet ble sammen med et svensk museum og to museer fra Danmark første museum i Norden som ble innlemmet i Google Art Project våren 2012.

– Vi er stolte over at vi kan bidra til å gjøre norsk kunsthistorie tilgjengelig for mennesker over hele verden gjennom Google Art Project. Målet med prosjektet er å gjøre kunst og kultur fra hele verden tilgjengelig på nett og for fremtiden, sier Harald B. Skaarn, talsperson for Google i Norge.

Avslører alle detaljer

I tillegg til Street View fra Nasjonalgalleriet og Munch-museet har Google tatt såkalte Gigapixel-bilder av J.C. Dahls «Fra Stalheim», et av nasjonalromantikkens hovedverk, og Munch-museets «Skrik», uten tvil verdens mest kjente norske maleri. Et Gigapixel-bilde består av 7000 megapixler, og gjør at man kan zoome inn på bildene og se detaljer og penselstrøk som ikke er mulig å se med det blotte øye. «Fra Stalheim» og «Skrik» havner i eksklusivt selskap. Kun 62 kunstverk på verdensbasis er fotografert med Gigapixel-teknologi

– Med lanseringen av Gigapixel-bilder av Edvard Munchs «Skrik» og I.C. Dahls «Fra Stalheim» blir to helt sentrale verk i norsk kunsthistorie gjort tilgjengelig med et hittil helt utenkelig detaljnivå. Vi håper det både vil stimulere kunstinteressen til nordmenn og være et nyttig verktøy i undervisning i skolen, sier Skaarn.

– «Skrik» har en dramatikk og nerve som har fengslet mennesker over hele verden. Med Gigapixel-bildet blir det mulig å studere Edvard Munchs teknikk og penselarbeid på et detaljnivå som ikke tidligere har vært mulig. I år er det 150 år siden Munch ble født, og det er veldig hyggelig å kunne benytte anledningen til å sette Munch enda tydeligere på kartet internasjonalt, sier Henrichsen.

– Vi har valgt «Fra Stalheim» av J.C. Dahl som hovedbilde fordi det gir en inngang til hele den norske romantikken, og skildringen av norsk natur og folkeliv. Den høye oppløsningen gir anledning til å se den visuelle rikdommen i bildet, helt ned til trærne, de ruvende fjellformasjonene og de bitte små menneskene som setter den storslagne naturen i perspektiv, sier Eckhoff.

I tillegg til bildene fra Nasjonalgalleriet og Munch-museet lanserer i dag Google Art Project digitalisert kunst fra en 18 andre museer verden over og 15 nye Gigapixel-bilder, inkludert bilder av den verdenskjente fotografen Mario Testino og en rekke andre Gigapixel-bilder, blant annet av Paul Gaugins «Vahineno te tiare» («Kvinne med blomst»).

Nasjonalmuseet i Street View: http://goo.gl/afRDy

Fra Stalheim: http://goo.gl/HziIx

Skrik: http://goo.gl/J6DQs

For mer informasjon, ta kontakt med:

Jean-Yves Gallardo, Avdelingsdirektør Kommunikasjon, Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Telefon: 992 89 629 / e-post: jean-yves.gallardo@nasjonalmuseet.no

Sture Portvik

Informasjonssjef,

Munch-museet,

Telefon: 905 64 747 / e-post: sture.portvik@munch.museum.no

Mats Silberg

Pressekontakt for Google Norge,

Telefon: 994 17 784/ e-post: msi@morlandjohnsen.no

Om Google Art Project:

I dag lanseres 29 nye Google Art Project- partnere, 16 nye Gigapixel-bilder og mer enn 1500 nye bilder i høy oppløsning. Art Project består nå av over 40.000 bilder, 72 Street View-museer, 62 Gigapixelbilder.

Google Art Project (http://www.googleartproject.com/) ble startet av en gjeng Googlere som et 20 prosent-prosjekt, hvor Google-ansatte oppfordres til å bruke 20 prosent av arbeidstiden til å jobbe med prosjekter de brenner for. Google Art Project er nå en del av Google Cultural Institute.

Art Project består av «museum view», en innendørs variant av Googles velkjente Street View-teknologi som gjør at man kan gå gjennom museer over hele verden og se på verkene slik de henger på veggene, samt bildesamlinger hvor man kan utforske samlingene til forskjellige museer, sette bilder opp mot hverandre for å sammenligne og lage sine egne private samlinger. Google jobber hele tiden med å videreutvikle prosjektet, og siste tilskudd er Art Talks, hvor kuratorer og forskere møter publikum via Google Hangouts for å snakke om forskjellige kunstnere, verk eller temaer. Den første kunstsamtalen ble holdt fra Museum of Modern Art i New York 6. mars i år.

Et høyoppløselig pressebilde av "Fra Stalheim" av I.C Dahl kan lastes ned under "relatert materiale".