Direktør i Nasjonalmuseet, Karin Hindsbo, leder for kunst og kultur i Sparebankstiftelsen, Anders Bjørnsen, og samlingsdirektør i Nasjonalmuseet, Stina Högkvist. Foto: Marianne Røysum Kleven / Nasjonalmuseet

Nasjonalmuseet og Sparebankstiftelsen DNB satser på norsk samtidskunst

Styrker innkjøpsbudsjettet for samtidskunst med 2 millioner kroner årlig.

En av Nasjonalmuseets kjerneoppgaver er å samle kunst, arkitektur og design. Nasjonalmuseets samling består i dag av rundt 400 000 objekter. Omkring 5 000 verk representerer samtidskunst fra 1945 frem til i dag.

Nasjonalmuseets årlige innkjøpsbudsjett skal dekke museets samlede ansvarsområde: eldre og moderne billedkunst, samtidskunst, arkitektur, design og kunsthåndverk.

– Vi ønsker å få opp andelen ung samtidskunst på museets innkjøpslister. En viktig oppgave for Nasjonalmuseet må være å dokumentere og fange opp det som skjer her og nå, sier Nasjonalmuseets samlingsdirektør Stina Høgkvist.

Nå tildeler Sparebankstiftelsen DNB to millioner kroner til Nasjonalmuseet, øremerket innkjøp av samtidskunst.

– Nasjonalmuseet vil bygge opp en solid samling av ung norsk samtidskunst inn mot det nye Nasjonalmuseet som åpner i 2020, og det er fantastisk at Sparebankstiftelsen DNB vil være med på en offensiv prioritering av den unge, norske kunstscenen, sier Nasjonalmuseets direktør Karin Hindsbo.

Tildelingen fra Sparebankstiftelsen DNB omfatter et årlig bidrag på 2 millioner kroner i en treårsperiode, før prosjektet skal evalueres og vurderes for forlengelse. Innkjøpene gjøres av Nasjonalmuseet og verkene blir innlemmet i museets samling.

– Vi er glade for å kunne bidra til at samtidskunst av høy kvalitet blir tilgjengelig for et stort publikum i det nye Nasjonalmuseet. Samtidig er dette en anerkjennelse og støtte til dagens kunstmiljø, som vi håper blir godt mottatt, sier Anders Bjørnsen, leder, Kunst og kultur i Sparebankstiftelsen DNB.

Med innkjøp av Tonje Plur, Jorunn Hancke Øgstad, Ann Iren Buan, Ragna Bley, Michael Olestad, Edda Gimnes og Anne Karine Thorbjørnsen har Nasjonalmuseet den siste tiden satset på norske samtidskunstnere og -designere. Med de nye øremerkede midlene kan dette arbeidet styrkes ytterligere.

Nasjonalmuseet - Vi skaper nye generasjoner av kunstentusiaster