​Nasjonalmuseet viser Gerhard Munthe-design og Andy Warhol-verk på ti ulike steder i Norge i 2020.

Nasjonalmuseet har i 2020 tre utstillinger på turné rundt i Norge. I alt får ti visningssteder besøk i løpet av året, fra Troms og Finnmark i nord til Agder i sør.

Først ut er Romsdalsmuseet i Molde, som 11. januar åpnet utstillingen «Gustav Vigeland. Angsten står i sofaen». 22. februar får Kunstmuseet i Nord-Trøndelag besøk av utstillingen «Visuelle nabolag», som viser verk fra museets samling innen kunst, design og arkitektur, som blant annet originalverk av Andy Warhol.

22. mars kommer Nasjonalmuseets turnéutstilling «Gerhard Munthe. Eventyrlig design» til Søgne gamle prestegård, Agder fylke.

Dette møter publikum i den enkelte utstilling:
«Gustav Vigeland.
Angsten står i sofaen» I denne utstillingen vises en mindre kjent side av Norges mest berømte billedhugger. Her presenteres Vigelands tidligste skulpturer, laget av en ung søkende mann med kunstnerdrømmer. Skulpturene uttrykker menneskets kamp med seg selv: vår fortvilelse, maktesløshet og frykt for avvisning og vårt iboende ønske om å knytte oss til andre. Utstillingen viser også forbindelser med vår egen tid. Denne utstillingen er et samarbeid mellom Nasjonalmuseet og Vigeland-museet.

Verkene i utstillingen «Visuelle nabolag» er tverrfaglige og består av vidt forskjellige disipliner som skulptur, arkitekturskisser, møbler, video, kunsthåndverk, foto, grafisk formgiving, maleri, tekstil og industridesign. Hva skjer når ulike kunstneriske uttrykk settes opp mot hverandre i en og samme utstilling? Kunstnere som er representert i utstillingen er flere kjente navn som pop art-kunstner Andy Warhol, designer Peter Opsvik, maler Hans Gude, fotograf Kåre Kivijärvi, arkitektkontoret Helen & Hard og samtidskunstner Per Kleiva.

«Gerhard Munthe. Eventyrlig design» også i regi av Nasjonalmuseet, har første stopp på Søgne gamle prestegård, Agder fylke, 22. mars. Utstillingen viser Munthes interiører og dekorative kunst fra Håkonshallen i Bergen, Eventyrværelset på Holmenkollen Turisthotell, Strand gård i Numedal og fra Munthes hjem Leveld på Lysaker i Bærum. «Eventyrlig design» er kuratert av Widar Halén og Jan Kokkin.

Les mer om Nasjonalmuseets øvrige utstillinger og program i 2020 her:

For mer info om utstillingene på turné samt nedlastbare pressebilder: https://www.nasjonalmuseet.no/besok/visningssteder/utstillinger-pa-turne/

Pressekontakt: Elise Lund, elise.lund@nasjonalmuseet.no tel. +47 99 32 19 42