​Vinnere av Norges største kunsthåndverks- og designpriser 2018 er kåret!

Pressemelding   •   nov 21, 2018 09:22 CET

Hijab (Necklace),Leather, 2017 av Ahmed Umar, prisvinner av Stiftelsen Scheiblers kunsthåndverkpris 2018 på kr 200 000,- Prisen deles ut i Nasjonalgalleriet 27. november. Foto Lykt AS .

Stiftelsen Scheibler har i samarbeid med Nasjonalmuseet gleden av å invitere pressen til utdelingen av Scheiblers priser i design- og kunsthåndverk for 2018, hver på kr 200 000,-. Prisen i kunsthåndverk går til Ahmed Umar og innen design er Michael Olestad Nybråten prisvinner.

Utdelingen finner sted tirsdag 27. november 2018 kl. 12.00 i Nasjonalgalleriets auditorium, Universitetsgaten 13, Oslo. Prisvinnerne vil være tilstede og tilgjengelige for intervjuer etter at prisutdelingen har funnet sted. Påmelding til pressekontakt elise.lund@nasjonalmuseet.no

Prisvinner i kunsthåndverk kom som politisk flyktning
Prisvinneren i kunsthåndverk - Ahmed Umar er en norsk-sudansk kunstner som jobber med forskjellige materialer som keramikk, smykker, skulptur og performance. Han kom til Norge som politisk flyktning fra Sudan i 2008. I 2016 gikk han ut av Kunsthøgskolen i Oslo med en MFA i Kunst og håndverk. Som en av få åpne homoseksuelle muslimer i Norge arbeider han aktivt for mer åpenhet, som han også viser i sin kunst. Han debuterte i Galleri Format i 2017 med utstillingen Resilience (evnen til å hente seg inn) med temaet Hijab – en 30 m lang installasjon som viste 365 amuletter i lær – med henvising til seremonielle amuletter i islamsk kultur. Sin første store installasjon var i 2013 med tittelen If you no longer have a family- make your own in clay, som viste 230 keramiske figurere - de 230 individer som vendte ham ryggen da han kom åpent ut som homoseksuell det året. I 2017 fikk han debutantprisen på utstillingen Kunsthåndverk 2017.

Prisvinner i design allerede med engen merkevare
Prisvinneren i design – Michael Olestad Nybråten er en Oslo-basert designer for dame- og herremote. Han er utdannet ved London College of Fashion og har tidligere arbeidet for den ledende svenske motedesignerne Ann-Sofie Back og for det svenske firmaet Acne Studios. Olestad har i løpet av 2 år lansert sin merkevare i den norske moteverden, og har markert seg som en av våre mest talentfulle, unge designere.Olestads store styrke er ukonvensjonelle draperinger på feminine silhuetter og eksperimenter med forskjellige materialer. Han var vinner av Bik Bok Runway Award i 2017.

Prisutdeler for Stiftelsen Scheibler er styremedlem Sissel Benneche Osvold.

Stiftelsens formål er å støtte samfunnsnyttige og kulturelle tiltak. Styret innvilger støtte til konkrete prosjekter med hovedvekt på sosiale tiltak. Stiftelsen deler også ut priser. Midlene som deles ut av Stiftelsen Scheibler er avkastning av verdier tilført stiftelsen gjennom salg av Fabritius konsernet, som ble bygget opp av familien Scheibler.

Kontaktperson: Jeanette Persson, tlf. 907 18 575.