Kollasj: Nina Magnus/Nasjonalmuseeet

Vinnerne av Stiftelsen Scheiblers priser for 2022 og 2023 er klare

8. november deles en million kroner ut til prisvinnere innen norsk design, mote og kunsthåndverk. Utdelingen foregår i Nasjonalmuseet.

- Nasjonalmuseet ønsker å løfte oppmerksomheten om norsk design, mote og kunsthåndverk. Å være vertskap for utdelingen av Stiftelsen Scheiblers priser er både en naturlig og hyggelig del av dette. Vinnerne av prisene kåres av en jury som utgår fra museets kuratorteam. Slik bidrar Nasjonalmuseet faglig inn i dette arbeidet, sier direktør ved Nasjonalmuseet, Ingrid Røynesdal.

Nasjonalmuseet har fra i år styrket samarbeidet med Stiftelsen Scheibler gjennom juryarbeidet. Juryen består av seniorkurator og juryleder Denise Hagströmer (design), seniorkurator Knut Astrup Bull (kunsthåndverk) og kurator Hanne Eide (mote), alle fra Nasjonalmuseet.

- Juryen har vurdert en lang rekke med kandidater. Det er stor variasjon på prisvinnerne vi presenterer og som alle er i en kreativ fase av faglig og kunstnerisk utvikling. Flere jobber tverrdisiplinært, men alle arbeider med aktuelle problemstillinger innen sine felt og er i dialog med sin samtid, sier juryleder og seniorkurator Denise Hagströmer.

De fire vinnerne er:

• Anne Karine Thorbjørnsen
  • Lin Wang
  • Sigve Knutson
  • Skogstad & Wærnes

Anne Karine Thorbjørnsen er blant Norges internasjonalt anerkjente moteskapere. I 2019 forlot hun motesystemets rigide rammeverk og bevegde seg i en ny og mer kompromissløs retning. Drapering er et virkemiddel hun ofte brukte i sin tidligere motepraksis, og som hun har tatt med videre i sine nye frie kunstneriske arbeider. Kreasjonene, som bærer spor av mote, kjennetegnes av et tydelig kroppslig nærvær. Et gjennomgående særtrekk er samspillet mellom det skulpturale og det bevegelige.

Lin Wang beveger seg uanstrengt mellom sjangrene skulptur, installasjon og keramikk. Porselenets materielle historie står sentralt i kunstnerskapet, og hun har selv foretatt den samme reisen – fra øst til vest - som sitt foretrukne materiale. Å se sitt nye land med et utenfrablikk, og sitt tidligere land på avstand, har inspirert hennes kunstnerskap som tematiserer den lange kontakten mellom Kina og Europa. Lin Wang er en dyktig skulptør og keramiker, og en fantasifull historieforteller.

Sigve Knutson
kombinerer flere estetiske disipliner i prosjektene sine. Med en forankring i design og interesse for abstrakte, tredimensjonale objekter, gir kunstnerens utstillinger gjenklang innenfor både kunsthåndverk, design og bildekunst. Knutson er opptatt av den idé- og håndverksmessige siden av skaperprosessen. Han arbeider i materialer som tre, keramikk, metall. I tillegg har han utviklet et eget materiale til å forme sine funksjonsrelaterte objekter i. Knutson er en særegen kunstner som knytter fortidens og samtidens kunsthåndverk og design sammen på en forfriskende måte.

Petter Skogstad og Fredrik Wærnes har lang erfaring fra ledende norske designstudioer som har arbeidet internasjonalt. Blant komplekse og høyprofilerte oppdrag som har gått til designduoen Skogstad & Wærnes, kan nevnes utfordringen om å tegne en stol til Oslo Børs. Resultatet ble en kontemporær tolkning av en historisk stoltype der innovasjon og tradisjon kombineres på en vellykket måte. Designstudioet har en tydelig forankring i en nordisk og miljøbevisst designkultur. De går ydmyke og nennsomme inn i nye prosjekter og presenterer sofistikerte løsninger på oppdragene.

En million til design og kunsthåndverk
Stiftelsen Scheiblers priser innen design og kunsthåndverk har blitt delt ut siden 1994. Rammen for prisutdelingen var først Kunstindustrimuseet og senere Nasjonalmuseet. Prisene har bidratt til å støtte utviklingen av design og kunsthåndverk i Norge nesten i 30 år. 8. november deles både prisene for 2023 og 2022 ut. Til sammen blir det en million kroner til norsk design, mote og kunsthåndverk.

Om prisene
Prisene skal stimulere utøvere som er i begynnelsen av sin karriere til videre faglig utvikling.
Prisvinnerne skal være virksomme i Norge, eller være norske statsborgere med virke i utlandet.
Prisvinnernes praksis bør være i dialog med sin samtid og gi resonans innen design-, kunsthåndverks- eller motefeltet.
Mottakerne av prisen skal være fremragende innenfor, eller på tvers av disse disiplinene.
Vinnerne velges ut av juryen.

Om Stiftelsen Scheibler
Stiftelsen Scheibler er en allmennyttig stiftelse som årlig deler ut 12-14 millioner kroner til sosiale og kulturelle formål, hovedsakelig i Oslo-området. Stiftelsen ble etablert av familien Scheibler som i sin tid eide Fabritius Trykkerier mv som den gang var Norges største grafiske bedrift.