Gå videre til innhold
Et flyfoto viser ødeleggelsene etter terrorhandlingene 11. september 2001. (Foto: NIST)

9/11-markering hele dagen på National Geographic

11. september er det 20 år siden de dramatiske hendelsene i USA. National Geographic markerer det med dokumentarer hele dagen, blant annet den helt nye serien «9/11: One Day in America».

Dokumentarserien består av seks episoder, på totalt syv timer, og sendes på National Geographic hele kvelden den 11. september, fra kl 19.00. «9/11: One Day in America» forteller en dramatisk historie om hendelsene og angrepene på New York, Washington D.C. og Pennsylvania den 11. september i 2001, sett gjennom øynene til vitner, helter og overlevende. Serien markere 20-årsdagen for de tragiske hendelsene, med historier fra det første flyet traff nordre tårn til de siste overlevende ble dratt ut av ruinene.

For å lage dokumentarserien så filmskaperne gjennom 951 timer med arkivfilm, hvor noe av det aldri har blitt vist før. Det inkluderer blant annet opptak som er tatt av tårnene fra leiligheter og gater i nærheten, fra området foran tårnene, rett etter at flyene har truffet, og film fra det omfattende redningsarbeidet som foregikk gjennom hele dagen. Resultatet ble syv følelsesladde timer som tar deg med tilbake til den fatale dagen for 20 år siden, og går i dybden på hvordan denne hendelsen påvirket livene til utrolig mange mennesker. Her får du blant annet innblikk i heltemodig innsats fra folk som var villig til å ofre alt for å redde helt fremmede mennesker.

Over en periode på tre år intervjuet filmskaperne 54 av de involverte personene i totalt 235 timer, så de kunne fortelle den omfattende og personlige historien om sine opplevelser den 11. september 2001. Vi får blant annet høre fra den første brannsjefen som ankommer, en brannmann som akkurat klarer å komme seg ut av det nordre tårnet før det faller sammen, helsepersonell som forteller om deres dramatiske jakt på overlevende i kaoset, og forbipasserende som deler deres historie om hvordan de ble fanget inni i tårnene, under mengder med betong, og senere reddet ut.

Serien er laget i samarbeid med 9/11 Memorial & Museum, og er utviklet og produsert av det Emmy-vinnende produksjonsselskapet 72 Films og ansvarlige produsenter er Emmy- og Academy Award-vinnende Dan Lindsay og T. J. Martin.

Om The Walt Disney Company EMEA:

The Walt Disney Company er sammen med sine datterselskaper og andre tilknyttede virksomheter, et ledende diversifisert familieselskap innen underholdning og media. Selskapet består av Disneyparker, opplevelser og produkter, Disney Media & Entertainment Distribution, og de tre innholdsgruppene Studios, General Entertainment og Sports som utvikler og produserer innhold for direct-to-consumer (DTC), kino og lineære plattformer. Disney er et Dow 30-selskap og hadde en årlig omsetning på 65,4 milliarder dollar i regnskapsåret 2020.

Elisabeth Elhazza

Pressekontakt Marketing Manager Nordic, Disney Channels & National Geographic +46 722 514753

Velkommen til National Geographic Norway!

Om The Walt Disney Company EMEA:
The Walt Disney Company, sammen med sine datterselskaper er et globalt underholdningsselskap med virksomhet i fire forretningsområder: Media Networks; Parks, Experiences and Products; Studio Entertainment; samt Direct-to-Consumer and International. Disney er et Dow 30-selskap og hadde en inntekt på 64.4 milliarder amerikanske dollar siste regnskapsår (FY20).

The Walt Disney Company ønsker å underholde, informere og inspirere mennesker over hele verden gjennom sine enestående historier. Selskapet har hatt virksomhet i Europa, Midtøsten og Afrika (EMEA) i over 80 år, har tusenvis av ansatte over hele regionen og når konsumenter i mer enn 130 land. The Walt Disney Companys ikoniske varemerker – inkludert Disney, Pixar, Marvel, Lucasfilm, National Geographic, FOX, FOX Sports og ESPN – kan oppleves på ulike måter i Europa; på kino, TV, digitalt, gjennnom handel, i Disneys butikker og Disneyland Paris.

National Geographic Norway
Karenslyst Allé 2, 4th floor,