«Vinterveiens helter» høyner med ny stormfull sesong

Den internasjonale seersuksessen med styrken av norske bilbergere returnerer for redning når kulda setter inn og lunefulle kjøreforhold truer. «Vinterveiens helter» sesong 5 har premiere torsdag 8. oktober kl. 21.00 på National Geographic.

Når vinteren rammer Norge, forvandles mange norske veier til isglatte, lunefulle og livsfarlige ferdselsårer. Bilbergerne Thord Paulsen (fra Odda), Bjørn Lægreid (fra Eidfjord), Jo Roger og Ole Henrik Blengsli (fra Overhalla) er vinterveiens helter i National Geographics dokumentarserie produsert utelukkende fra Norge. Under ekstreme forhold og gjennom lange netter holder de fire heltene veiene åpne.

I løpet av sesongen må heltene ut på en rekke farlige og ofte stormfulle bergingsoppdrag. 23 av dem er ulykker med digre vogntog, 15 av disse har utenlandske registreringsskilt.

Høyere ulykkesrisiko for utenlandske vogntog

De ekstreme forholdene overrasker mange som ikke kjenner norske vinterveier. Dårlige og slitte dekk og manglende bruk av kjetting er ofte årsak til ulykker med vogntog.

Utenlandske tunge godsbiler har tre ganger så høy risiko for å bli involvert i eneulykker sammenliknet med norske tunge godsbiler viser en undersøkelse Transportøkonomisk institutt (TØI) utførte i 2016. I 2019 omtalte TØI rapporten som fortsatt aktuell.

– Myndighetene skjerpet vinterdekk-kravene i fjor, og innførte mulighet for å holde igjen vogntog ved grensen hvis de for eksempel har for dårlige dekk, forteller Bjørn Lægreid.

Ekstreme vinterforhold overrasker

Tilfeldigheter kan ofte være det som hindrer alvorlig frontkollisjon og personskader. Kjøretøys plassering etter en ulykke kan også skape farlige situasjoner for trafikk som passerer ulykkesstedet. Mange bergingsoppdrag er derfor farlige.

– I årets serie er det flere eksempler på at én ulykke skaper kjeder av farlige hendelser, forteller produsent Anders Askestad i ITV Studios Norway.

Vogntog passerer ofte ulykkessteder i høy fart, trafikanter i kø gjør farlige forbikjøringer, ambulanser og nødetater har vanskeligheter med å komme forbi og frem, og brøytebiler blir stående fast ved ulykkesstedet slik at veier forblir usaltede og speilglatte, forklarer han.

Elsket av folket

I sesong 5 stormer det også for redningsmennene på det personlige plan. Jo Rogers sønn Ole Henrik på 23 år må ta ansvar for redningstjenesten når faren utsettes for en ulykke. Og Thord og Bjørn får testet vennskapet når de inngår et nytt samarbeid.

De modige heltene er populære også utenfor Norges grenser. Serien ble på kort tid en stor suksess og vises på TV i 74 land og på 30 ulike språk.

• • Premiere: torsdag 8. oktober kl. 21.00 på National Geographic
  • • Episoder: 8x60 min + 4 spesialer
  • • Dokumentarserien vises på tv i 74 land og på 30 ulike språk
  • Over 20 millioner seere fra hele Europa fulgte sist år ”Vinterveiens helter”.
  • ”Vinterveiens helter” er National Geographics første dokumentarserie utelukkende fra Norge, produsert av ITV Studios Norge, for et internasjonalt publikum.

Ta gjerne kontakt dersom du ønsker bilder eller annet materiale.

• Kunst, kultur, underholdning

Om The Walt Disney Company EMEA:

The Walt Disney Company, sammen med sine datterselskaper er et globalt underholdningsselskap med virksomhet i fire forretningsområder: Media Networks; Parks, Experiences and Products; Studio Entertainment; samt Direct-to-Consumer and International. Disney er et Dow 30-selskap og hadde en inntekt på 64.4 milliarder amerikanske dollar siste regnskapsår (FY20).

The Walt Disney Company ønsker å underholde, informere og inspirere mennesker over hele verden gjennom sine enestående historier. Selskapet har hatt virksomhet i Europa, Midtøsten og Afrika (EMEA) i over 80 år, har tusenvis av ansatte over hele regionen og når konsumenter i mer enn 130 land. The Walt Disney Companys ikoniske varemerker – inkludert Disney, Pixar, Marvel, Lucasfilm, National Geographic, FOX, FOX Sports og ESPN – kan oppleves på ulike måter i Europa; på kino, TV, digitalt, gjennnom handel, i Disneys butikker og Disneyland Paris.

Elisabeth Elhazza

Pressekontakt Marketing Manager Nordic, Disney Channels & National Geographic +46 722 514753