Gå videre til innhold
Teaterkunstner Taylor Mac i forestillingen Holiday Sauce ... Pandemic! Foto: Little Fang

Pressemelding -

Utdeling av Den internasjonale Ibsenprisen – og direktesendt teater fra New York

Lørdag mottar den amerikanske teaterkunstneren Taylor Mac Den internasjonale Ibsenprisen i en prisutdeling på Nationaltheatret. Etterpå vises forestillingen Holiday Sauce ... Pandemic! direkte fra New York.

Taylor Mac (født 1973) er amerikansk dramatiker, skuespiller, drag-queen, produsent, regissør, sanger og låtskriver – og årets vinner av Den internasjonale Ibsenprisen, The International Ibsen Award.

Den New York-baserte teaterkunstneren har spilt på scener over hele verden, og Taylor Mac er den første amerikaneren som har mottatt Den internasjonale Ibsenprisen. Lørdag feires han med en høytidelig prisutdeling på Nationaltheatret, ledet av tv-profil Anne Lindmo. Kultur- og likestillingsminister Abid Raja deler ut prisen, og sanger Nils Bech bidrar kunstnerisk.

Prisutdelingen etterfølges av Macs eksplosive forestilling Holiday Sauce ... Pandemic! Begge arrangementene strømmes direkte, fra Nationaltheatrets hovedscene i Oslo og fra New York.

– Banebrytende
– Taylor Mac er en banebrytende teaterkunstner og dramatiker, som på en spektakulær måte lykkes med å tilby andre, rikere perspektiver på tiden vi lever i og hva det vil si å være menneske, uttaler Ingrid Lorentzen, leder av komiteen som peker ut prisvinneren.

Macs teaterforestillinger er inspirert av alt fra commedia dell ’arte, gresk drama, drag og moderne musikkteater. Han har et ekstravagant og maksimalistisk scenespråk, med bisarre og storslåtte kostymer, der det groteske og vakre går hånd i hånd – ofte med direkte henvendelser til publikum.

I tillegg skriver han mer formelt tradisjonelle skuespill. Alt han signerer søker likevel å skape åpne rom, hvor de styrende normene i samfunnet faller bort.

En «game changer»
– I utvelgelsesprosessen har vi ønsket å hedre en «game changer», en som åpner øynene våre for hva teatret kan være. Med Taylor Mac har vi funnet en vinner som ser utover seg selv, en samlede kraft med et brennende engasjement for likestilling og samfunn, sier Lorentzen.

Den spesiallagde digitale forestillingen Holiday Sauce… Pandemic! blander musikk, film, burlesk og ekstravaganse og gir helt nye rammer til velkjente julesanger og en høytid ikke alle synes like godt om. Taylor utfordrer julas konvensjoner med kreativitet og fantasi – og minner om den kollektive kraften til våre valgte familier, som kanskje er viktigere enn noen gang.

Verdens største teaterpris
Den internasjonale Ibsenprisen er opprettet av Kulturdepartementet og deles ut annet hvert år. Prisen skal gå til en enkeltperson, organisasjon eller institusjon innenfor kunst- og kulturlivet som har gjort «en ekstraordinær innsats i Ibsens ånd». Prisvinneren utpekes av en komité bestående av sju medlemmer, og prisbeløpet er på 2,5 millioner kroner. Vanligvis deles prisen ut under Den internasjonale Ibsenfestivalen på Nationaltheatret, men på grunn av koronapandemien blir det i år en digital prisutdeling – og et digitalt gjestespill.

Tidligere mottakere av Den internasjonale Ibsenprisen er er Christoph Marthaler, Forced Entertainment, Peter Handke, Peter Brook, Ariane Mnouchkine, Heiner Goebbels og Jon Fosse.

Program, lørdag 12. desember:
Kl. 19.00: Utdelingen ledes av programleder Anne Lindmo, med kunstneriske innslag fra sanger Nils Bech. Kultur- og likestillingsminister Abid Raja deler ut prisen til prisvinner Taylor Mac, som holder en personlig takketale. Arrangementet strømmes og er gratis.

Kl. 20.00: Forestillingen Holiday Sauce ... Pandemic! strømmes direkte. Etter forestillingen blir det et live-møte med Mac.

Billett med kode for å få tilgang til strømmen, samt mer informasjon om forestilling og prisutdeling.

Les mer om Den internasjonal Ibsenprisen og Taylor Mac.

Om Nationaltheatret

Nationaltheatret er Norges største teater med et uttalt mål om å bli anerkjent som et av Europas ledende teatre, tradisjonsrikt og grensesprengende. Teatret ligger i sentrum av Oslo – mellom slottet og Stortinget – i et praktbygg fra forrige århundreskifte. Det har fire faste scener: Hovedscenen, Amfiscenen og Malersalen, samt Torshovteatret, en biscene på Oslos østkant.

Øystein Hygen Christensen

Pressekontakt Informasjonssjef Pressehenvendelser til teatersjef Kristian Seltun. 480 30 073
Elisabeth Sødal

Leder formidling og festivalkommunikasjon 416 71 280

Tradisjonsrikt og grensesprengende

Nationaltheatret er Norges største teater med et uttalt mål om å bli anerkjent som et av Europas ledende teatre, tradisjonsrikt og grensesprengende. Teatret ligger i sentrum av Oslo – mellom slottet og Stortinget – i et praktbygg fra forrige århundreskifte. Det har fire scener: Hovedscenen og Amfiscenen , samt Torshovteatret og Kanonhallen på Løren.

Nationaltheatret