RETURMATCH: Anthony Joshua ble overraskende sendt i kanvasen av Andy Ruiz da de to boksestjernene møttes i sommer. Lørdag vil briten ha hevn.

Joshua vs Ruiz på Viaplay: - Et megaoppgjør på linje med Ali mot Frazier

Bokseverdenen står stille når superstjernen Anthony Joshua skal hevne sommerens tap mot Andy Ruiz lørdag kveld. - Et megaoppgjør på nivå med Ali vs Frazier, mener Viasats boksesekspert Roar Petäjäma.

Det er ventet at walk-in til hovedkampen starter cirka 21.40, mens selve sendingen i Norge starter klokka 17.00 på Viaplay.

Den 1. juni i år sjokkerte utfordreren Andy Ruiz (33-1) boksefansen i Madison Square Garden og hele sportsverden da han vant over den til da ubeseirede tungvektsmesteren Anthony Joshua (22-1), og overtok fire belter (IBF, WBA (Super), WBO og IBO) i samme slengen.

- Jeg er bedre forberedt nå, lover superstjernen Anthony Joshua til Viaplay.

- Ruiz har det mentale overtaket etter seieren tidligere i høst, og hvis han triumferer nok en gang så forandres hele tungvektskabalen. Ruiz har vært undervurdert i lang i tid. Dette er en mega-kamp. Faktisk helt på Ali vs Frazier-nivå, mener Viaplay-ekspert Roar Petäjämaa.

-Hvordan tror du Joshua kommer til å bokse?

-Jeg tror han legger opp til en taktisk og lang kamp. Joshua har trent siden dag to etter tapet i New York. Det er mye som står på spill i denne spektakulære kampen, det ser vi også i sosiale medier. Det er en enorm interesse der ute.

Før kampen i New York ble Andy Ruiz mobbet for overvekt og at han var treg i ringen. Amerikaneren med meksikanske røtter gjorde alle spådommer til skamme. Anthony Joshua sier han har lært mye siden ydmykelsen for et halvt år siden.

- En boksekamp er som en eksamen. Forrige gang var jeg ikke godt nok forberedt. Nå har jeg fått et bedre støtteapparat og kjenner motstanderen min bedre, sier Joshua til Viaplay.

Programsjef for sport i Nordic Entertainment Group (NENT Group) Christian Ramberg, er glad for at man nå får en ny runde mellom de to gigantene.

- En gang imellom byr idretten på noen magiske øyeblikk som overgår det aller meste. Når den nederlagsdømte outsideren vinner mesterskapsbeltene i tungvekt så er det så sterkt det kan bli innenfor sportens rammer. Det første møtet mellom Joshua og Ruiz er årets sportslige høydepunkt til nå for min del. Jeg teller ned til re-fighten og tillater meg selv å ha veldig store forventninger til det som skal utspille seg i ringen, sier programsjef for Sport i NENT Group, Christian Ramberg.

NENT Group har sikret eksklusive nordiske rettigheter til tittelkampen i tungvektsboksing mellom Anthony Joshua og Andy Ruiz. Kampen vil vises direkte på Viaplay 7. desember som en pay-per-view-sending og koster 499 kroner. Den tidligere proffbokseren Thomas Hansvoll følger kampen som ekspertkommentator for Viaplay.

Pål Tømmerhol

pressekontakt +47 909 97 158

Nordic Entertainment Group (NENT Group) er Nordens ledende underholdningsleverandør.

Nordic Entertainment Group