Anders Danielsen Lie og Anders Baasmo

Nyhet -

Ny Viaplay Original med Anders Danielsen Lie og Anders Baasmo – Besatt, premiere 31. oktober

Anders Danielsen Lie og Anders Baasmo har hovedrollene i den nye Viaplay Original-serien «Besatt» som kommer på Viaplay og TV3 i høst. Se den første teaseren til serien her.

Fire innvandrergutter blir funnet døde i et tomt badebasseng, og saken fremstår som et mysterium for politiet. Etterforskerne Sander (Baasmo) og Max (Danielsen Lie) blir satt på saken, men oppdager raskt at dette er en etterforskning utenom det vanlige.

Den nye dramaserien «Besatt» består av åtte episoder og har premiere på Viaplay og TV3 torsdag 31. oktober. Serien følger «Wisting» som den neste store dramasatsningen til Nordic Entertainment Group (eier av Viaplay og TV3, m.fl.). Se første teaser her:

«Besatt» er produsert av Miso Film, med Rune Denstad Langlo (Nord, Welcome to Norway) og Eirik Svensson (Natt til 17., Unge Lovende) på regi. Serien er skapt og skrevet av Megan Gallagher, som tidligere har skrevet Grand Hotel (2016) og Grenseland (2017-2018).

Hyller kjemien mellom «Anders og Anders»
I tillegg til nevnte Danielsen Lie og Baasmo vil det være flere kjente fjes i den nye dramaserien. Deriblant Selome Emnetu (Okkupert) som advokatkona til Max, og Marius Kolbenstvedt som broren til Sander.

Regissør Rune Denstad Langlo mener at samspillet mellom Danielsen Lie og Baasmo har vært fantastisk.

– Vi er veldig fornøyd med å ha klart å samle så mange dyktige skuespillere til denne serien. Samspillet mellom Anders (Danielsen Lie), Anders (Baasmo), Selome (Emnetu) og Marius (Kolbenstvedt) har vært fantastisk. Vi har funnet noen veldig dyktige nye ansikter som utfyller hovedkarakterene på en veldig god måte, forteller regissøren.

Krimserie med overnaturlige elementer
«Besatt» beskrives som en krimserie med overnaturlige elementer. Hovedpersonene må konfrontere sine egne demoner samtidig som at de etterforsker en alvorlig og mystisk drapssak.

Serieskaper og manusforfatter, Megan Gallagher, fremhever også karakterene i serien.

– «Besatt» er en interessant hybrid, det er en krimserie med overnaturlige elementer. Men i bunn og grunn skildrer serien sterke karakterer som går igjennom enorme mentale prøvelser samtidig som at de prøver å løse en drapsgåte, forteller Gallagher.

Vil bli «dramakongen»
Viaplays norske sjef, Børge Nielsen, er klar på at strømmetjenesten ønsker å være best på drama. Tidligere i år kom «Wisting», med Sven Nordin i hovedrollen, som knuste alle rekorder for strømmetjenesten i både antall visninger og salg. Med «Besatt» og den siste sesongen av «Okkupert» på blokka for dette kalenderåret, holder Viaplay ingenting tilbake i dramakrigen.

– «Wisting» satte en ny gullstandard for oss. Det er vår mest sette Viaplay Original noensinne, ikke bare i Norge, men i hele Norden. Med «Besatt» ønsker vi å komme med enda en seriefavoritt, og har troen på at vi skal klare det med så sterke hovedrolleinnehavere som Anders Danielsen Lie og Anders Baasmo. I tillegg er historien helt unik, og annerledes alt annet man har sett i Norge før, forteller Nielsen.

«Besatt» har premiere på Viaplay og TV3 torsdag 31. oktober.

Fredrik Olimb

Pressekontakt Pressesjef, Viaplay Norge Viaplay +47 93290065