Foto: Josef Persson / NENT Group

Fem nye «Huss»-filmer kommer på Viaplay fra 19. mars

Den svenske krimfavoritten Irene Huss viker til side til fordel for sin datter Katarina i de fem splitter nye Viaplay Original-filmene Huss. Den første filmen har premiere på strømmetjenesten Viaplay 19. mars, og deretter slippes en ny film hver uke. Her er første teaser.

Se teaser her!

Irene Huss – basert på Helene Turstens bøker – er en svensk krimklassiker som har blitt til hele tolv filmer fra 2007 og 2011.

Nå kommer fem helt nye filmer der Irenes datter Katarina, spilt av Karin Franz-Körlof (Vår tid er nå, Blå ögon) har hovedrollen. Den første filmen har premiere 19. mars på Nordic Entertainment Groups (NENT Group) strømmetjeneste Viaplay, og deretter slippes en ny film hver uke.

Huss gir et ganske mørkt bilde av politiets arbeid, jeg føler at filmene ikke prøver å legge skjul på noe og det var det som tiltrukket meg til manuset. For meg personlig er krim en helt ny sjanger, og rollen er forskjellig fra alt jeg har gjort tidligere. Nå gleder jeg meg til premieren og håper at seerne vil sette pris på filmene, sier Karin Franz-Körlof.

Katarina Huss er en ambisiøs, nyutdannet politibetjent som fort blir dratt inn i et virvar av korrupsjon og svik. Hun har et komplisert forhold til moren Irene (Kajsa Ernst) – ikke minst fordi Irene er misfornøyd med datterens karrierevalg. Hver film fokuserer på en ny krimsak, samtidig som at vi får følge med på hvordan forholdet mellom karakterene utvikler seg gjennom alle fem filmene. Andre navn i rollebesetningen inkluderer Filip Berg, Kardo Razzazi og Anders Berg. Handlingen foregår i Göteborg.

- Det føles fantastisk å kunne tilby seerne hele fem nye spillefilmer av nordisk kvalitetskriminalitet. Huss er en neglbiter fra start til slutt der du er like spent på utfallet av de forskjellige forbrytelsene som om hvordan forholdet mellom karakterene utvikler seg, sier Filippa Wallestam, innholdssjef i NENT Group.

Hovedregissør av Huss-filmene er Jörgen Bergmark (Beck, Gråzon), med regi også fra Annika Appelin (Tisdagsklubben, Broen). Produsent er Daniel Gylling (Rebecka Martinsson, Wallander BBC) hos produksjonsselskapet Yellow Bird. Huss er en samproduksjon mellom NENT Group, Yellow Bird, ZDF, ZDF Enterprises, Fälemark film og Discovery. Huss distribueres internasjonalt av ZDF Enterprises.

Fredrik Olimb

Pressekontakt Pressesjef, Viaplay Norge Viaplay +47 93290065