Nora Mørk og Norge slo Polen i åpningskampen torsdag. Det fikk mange med seg. FOTO: Ritzau Scanpix

God start for håndballjentene ga sterke tall på Viaplay og TV3

Torsdag ble håndball-EM i Danmark kastet i gang. Norge slo Polen 35-22, og det var det mange som fikk med seg. På det meste var 613.000 innom TV3 i løpet av kampen.

De norske håndballjentene leverte varene mot Polen i torsdagens EM-kamp i Kolding. Det endte med en komfortabel seier i en relativt tom hall. Tomt var det derimot ikke foran TV-skjermene. Med 494.000 seere, og en peak på 613.000, sørget det for en kommersiell andel på 52 prosent.

Seertallene er også en økning på over 100.000 fra forrige EM-premiere på TV3, og er mer enn en tredobling fra VM-premieren sist. Dette er den sterkeste åpningskampen for håndballjentene på TV3 siden 2016.

- Dette er en jubel-åpning, og lover også veldig godt for det som skal komme. Håndballjentene i desember er tradisjonelt en pil rett i hjertet på norske tv-seere, og det kjærlighetsforholdet ser ut til å stå fjellstøtt også i disse covid-tider, sier Kristian Oma, sportssjef i NENT Norge.

I tillegg var det mange som fikk med seg oppgjøret mellom Norge og Polen på Viaplay, der det var 85 prosent vekst i seere sammenlignet med forrige EM-åpning.

- Vi har vært veldig spente på hvordan vi skal klare å dekke dette mesterskapet best mulig med tanke på å holde på nærheten – samtidig som vi også forholder oss til regler, protokoller og smittevern. Men gårsdagen viste at det lar seg gjøre, så sant man har en god plan. Nå gleder vi oss til fortsettelsen, og krysser fingrene for at mesterskapet får gå sin gang som planlagt uten de store korona-svingningene, sier Oma.

Norges neste kamp i EM er oppgjøret mot Tyskland lørdag klokken 18.15 på Viaplay og TV3.

Thomas Horni

Kommunikasjonsrådgiver Sport 93858628