Hafslund Strøm og McDonald's best på radio i sommer

Årets radiosommer ble god, og nå er også sommerens beste radiospotter kåret. Seieren gikk til Atyp pg NORD DDB for deres radiokampanjer for henholdsvis Hafslund Strøm og McDonald's.

Sommeren er på hell, Sølvmikken-juryen er tilbake på jobb og den første oppgaven etter ferien var å stemme fram de beste radiokampanjene i juni og juli. I juni var det en kampanje fra Hafslund Strøm basert på en indre monolog (strøm of consciousness?) som ble vinneren. Juryen forklarer det slik i sin begrunnelse: «Strøm er kjedelig, det er vi enig i, men disse spottene for Hafslund er skikkelig morsomme! Godt skrevet og godt spilt ut, og juryen setter pris på de fine observasjonene av det indre liv. Gratulerer så mye med førsteplassen i juni!»

Det er Sigurd Solberg og Kristoffer Reppen som er kreativt team i Atyp på vinnerjobben. De synes det er stas å vinne Sølvmikken for juni, ikke minst fordi de også gikk til topps i mai (for Discovery).

– Dette var jo kjempehyggelige nyheter! Selv om vi ikke pleier å tenke på strøm siden vi selvfølgelig er fornøyde strømkunder, så må vi jo tenke litt på det akkurat nå. Og da tenker vi også på de blide og positive folka hos Hafslund Strøm som virkelig fortjener denne sølvmikken. Veldig gøy!

Produksjonsselskapet på kampanjen er Både Og Radiobyrå.

Andreplassen i juni ble vunnet av Anti med en kampanje for TV 2 Play, mens TRY tok tredjeplassen med en tisekunders enkeltspott for nytelse.no. Begge disse kampanjene ble produsert av Sagveien Resort.

Beste radiospott i juli

Thomas Eltvik (t.v.) og Torstein Skogedal i NORD DDB får Sølvmikken i juli for sin McDonalds's-kampanje.

I juli ble det nok en pris som resultat av samarbeidet mellom NORD DDB og oppdragsgiveren McDonald’s. Denne kampanjen handlet om å få kundene til å bestille mat med McDonald’s-appen og hente bestillingen i Drive Thru. Juryen forklarer videre: «Denne månedens førsteplass går til McDonald's! Du vet, den hamburgerkjeden du bruker til å spille Wordfeud og facetimer besteforeldre med. Man har kanskje hørt at man kan putte diverse merkevarer i lomma før, men det er helt greit når man får høre det på denne morsomme og smått absurde måten, som også gjør det (veldig) tydelig at du kan bestille mat på mobilen.»

Kreativt team på jobben er Thomas Eltvik og Torstein Skogedal, som har følgende kommentar til 1. plassen:

– Det var veldig hyggelige nyheter som tikka inn på mailen på McDonald’s-en. Og så vil vi gjerne skryte av Sagveien som gjorde en kjempejobb, og av McDonald’s som alltid sikter høyt når de gir oss briefer.

Produksjonsselskapet er Sagveien Resort.

Etter å ha vunnet førsteplassen i juni er ikke Atyp og teamet Solberg / Reppen snauere enn at de går hen og vinner 2. plassen for juli, denne gangen med en kampanje på vegne av Storytel. Det er Både Og Radiobyrå som har gjort produksjonen. Tante Randis kampanje for Lendo stakk av med tredjeplassen, og denne kampanjen var produsert av Den Røde Gorilla.

Sølvmikken premierer den beste radioreklamen, og er en utmerkelse som deles ut av P4, Bauer Media og Kreativt Forum hver måned. Du finner alle Sølvmikken-vinnerne på gullmikken.no.

• Radio, TV

• radioreklame