DEN ORIGINALE JULEKANALEN PÅ RADIO: (f.v.) Elisabeth Carew, Espen Hoff, Morten Scott Janssen og Hanne Bjørnevik er blant programlederne som gir lytteren all den beste julemusikken i hele førjulstiden. FOTO: P4

Julekanalen P7 Klem tilbake på radio for 15. år på rad!

Nordmenn elsker julemusikk på radio, noe de stadig økende lyttertallene viser med all tydelighet. I fjor var det mer enn 2,8 millioner lyttere som hørte på Julekanalen P7 Klemog det gjør kanalen til landets desidert største på julemusikk. Nå er kanalen tilbake på lufta!

Dette er 15. året på rad at P4-kanalen P7 Klem tar på seg nisselua og blir en kanal som kun spiller julemusikk i hele førjulstiden.

Flere lyttere for hvert år som går

Antall lyttere har økt jevnt siden lanseringen i 2006, og den siste uken før jul i fjor gikk lyttingen regelrett i taket viser PPM-tall fra november og desember. Enkelte dager var kanalen størst av samtlige kommersielle radiokanaler her i landet, og lille julaften var det så mange som 640 000 personer som lyttet.

60 % av befolkningen hørte på kanalen i 2019, noe som tilsvarer 2,8 millioner lyttere og en økning på 100 000 lyttere fra året før.

Elisabeth Carew ny programleder

Flere av årets programledere har vært å høre på Julekanalen P7 Klem mange år på rad. Blant dem er Morten Scott Janssen, Hanne Bjørnevik og Sverre Bjørnsen. Nytt av året er at også P5-programleder Elisabeth Carew går inn i programledergjengen.

Programsjef i P5, Espen Thorpe, sier Carew var et helt naturlig valg da man trengte flere programledere til Julekanalen P7 Klem.

- Elisabeth pynter selv hjemme til jul lenge før snøen kommer og gleder seg som et barn til å kun spille musikken som får henne i den riktige stemningen, sier han. Carew skal ha helgesendinger i hele førjulstiden.

Egen populær julesang

Musikken som spilles på P7 Klem er nøye utvalgt etter innspill fra dem som hører på, og hvert år gjøres det justeringer.

- Lytterne forteller oss hvilke sanger som setter dem i julestemning, og vi har sett nøye på disse tilbakemeldingene før årets lansering. Nå gleder vi oss derfor til å komme i gang med å spille nordmenns absolutte juleklassikere, sier programredaktør i P4, Anders Opsahl

Han er ikke bekymret for at det er for tidlig å skru på julemusikken allerede i slutten av oktober. - Vi har fått henvendelser fra ivrige lyttere helt siden august, så i år starter vi like godt en uke tidligere enn vi pleier, sier Opsahl.

Julekanalen P7 Klem har sin helt egne julesang, "Julestemningen (Barnelatter, vintersne)". Den har nå blitt spilt så mye som 270 000 avspillinger på You Tube og Spotify.

Barnelatter, vintersne from P4 Radio hele Norge on Vimeo.

P4 Lyden av Norge er landets største kommersielle riksdekkende radiostasjon. Kanalen kan lyttes til via det riksdekkende DAB-nettet, på digital-TV, internett eller via mobilapper. P4-gruppen består i tillegg av P5 Hits, P6 Rock, P7 Klem, P8 Pop, P9 Retro og P10 Country, og har til sammen 2,5 millioner ukentlige lyttere. P4 Radio hele Norge har sitt hovedkontor på Lillehammer med regionkontor i Oslo. P4-gruppen er heleid av Nordic Entertainment Group (NENT Group). Ansvarlig redaktør: Kenneth Andresen

Birgitte Malling

Pressekontakt Pressekontakt P4 +47 90 60 61 48