NENT Group Norge og distribusjonsselskapet DRG inngår innholdssamarbeid

Etter flere suksesser sammen på det internasjonale markedet lanserer NENT Group Norge og distribusjonsselskapet DRG i dag et samarbeid om kjøpe TV-programmer med internasjonalt potensial for det norske markedet. Det vil være fokus på å skape spennende, seerdrivende og lengelevende programmer for NENT Groups lineære kanaler TV3, Viasat 4 og TV6 – og for det internasjonale markedet.

NENT Group Norge og DRG skal sammen se på hvilket innhold det er behov for i kanalporteføljen, og finne egnede prosjekter man kan co-finansiere og utvikle sammen. I løpet av det kommende året vil partene ta sikte på å kjøpe og samprodusere en rekke såkalte non-scripted TV-programmer, som DRG deretter vil selge og distribuere internasjonalt.

Partnerskapet vil bli ledet av Andreas Bakka Hjertø, programdirektør i NENT Group Norge, Adam Barth, DRGs SVP for salg i Europa og Mette Kanne-Behrendsen, DRGs SVP for innkjøp.

Adam Barth forklarer bakgrunnen for samarbeidet: "Seernes etterspørsel etter programmer av god kvalitet er svært høy rundt om i verden. Med dette partnerskapet utnytter vi DRGs forretningsmessige fordel ved å være en kringkastingseid distributør, og kan skape kortere veier mellom kjøper og selger. Vår ambisjon er å sikre gode programmer som kan fungere i flere sesonger i Norge, som samtidig er attraktive for publikum på andre kanaler og plattformer over hele verden."

Andreas Bakka Hjertø, programdirektør i NENT Group Norge fortsetter: "Å jobbe tett med DRG er en både kreativ og kostnadseffektiv måte for oss å levere enda flere og bedre programmer til våre seere, og vi kan på denne måten skape nye interessante programkonsepter sammen. Det blir spennende å få jobbe med enda flere talentfulle norske, men også utenlandske produsenter, og vi ser frem til de første pitchene."

Om DRG

DRG er en innovativt og kreativt selskap som jobber med TV-innhold. Selskapet startet i 2007 som et distribusjonsselskap for TV-innhold, men har siden utviklet seg til en 360-graders innholdsvirksomhet som i dag er involvert med programutvikling og -finansiering, talenter, produksjon, produksjonstjenester og distribusjon. DRG eier også Atrium TV, et nytt internasjonalt dramasamarbeid. DRG har jobbet tett med og investert i et bredt spekter av internasjonalt anerkjente produksjonsselskaper, samt hjulpet en rekke oppstartsselskaper med sin kompetanse både på nasjonale og internasjonale markeder. DRG har en omfattende katalog på mer enn 13.000 timer og 150 formater. DRG er en del av Nordic Entertainment Group (NENT Group).

• Massemedia

• nent group
  • tv3

Nordic Entertainment Group (NENT Group) er Nordens ledende underholdningsleverandør. Vi underholder millioner av mennesker hver dag med våre strømmetjenester, TV-kanaler og radiostasjoner, og våre produksjonsselskaper skaper nytt og spennende innhold for medieselskaper i hele verden. Vi gjør livet mer underholdende ved å tilby de beste og mest varierte opplevelsene – fra direktesendt radio og sport, til filmer, serier, musikk og egenproduserte programmer. Med hovedkvarter i Stockholm er NENT Group en del av Modern Times Group MTG AB, et ledende internasjonalt digitalt underholdningskonsern som er notert på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ og ‘MTGB’). NENT Group er foreslått å bli notert separat på Nasdaq Stockholm.