NENT Group og RiksTV enige: Forlenger og utvider TV-avtale til 2023

NENT Group og RiksTV enige: Forlenger og utvider TV-avtale til 2023

Nordic Entertainment Group (NENT Group) og TV-distributøren RiksTV er blitt enige om en ny og langsiktig TV-avtale for både Strim- og RiksTV-kunder. Som en del av avtalen lanserer Strim V sport-kanalene med NENT Groups unike sportsinnhold.

Strim, som eies og drives av RiksTV, vil fortsette å distribuere strømmetjenesten Viaplay, samt NENT Groups TV-kanaler TV3, V4 og TV6. I tillegg vil Strim også snart lansere V sport-kanaler til sine kunder.

– Det er viktig for oss å kunne tilby Viaplay og våre TV-kanaler til så mange som mulig. Vi gleder oss derfor over å ha en så innovativ og nær partner som RiksTV i flere år fremover. Den nye avtalen viser at vi har populært innhold og en unik kombinasjon av filmer, serier, innhold til barna og direktesendt sport, sier NENT Groups kommersielle sjef, Kim Poder.

Han får støtte av administrerende direktør i RiksTV, Jérôme Franck-Sætervoll.

– En stor og viktig avtale for oss, sier Franck-Sætervoll.

Poder er glad for at samarbeidet er med på å tilgjengeliggjøre innhold fra NENT Groups lineære og digitale plattformer.

– Avtalen med RiksTV gjør innholdet vårt tilgjengelig på RiksTVs strømmesatsing Strim og til RiksTVs bakkenett- og fiberkunder. Dette beviser nok en gang NENT Groups evne og vilje til å gi den beste underholdningen til norske seere, forteller Kim Poder i NENT Group.

Avtalen innebærer at RiksTV fortsetter å distribuere basiskanalene TV3, V4 og TV6, samt V sport-kanalene på bakkenettet og gjennom fiberpartnere. I tillegg har RiksTV etablert en utvidet innholdspakke – Rikspakken+ for bakkenett- og fiberkunder, hvor strømmetjenesten Viaplay inkluderes på toppen av det eksisterende innholdet i Rikspakken. Avtalen innebærer også at samarbeidet om å inkludere Viaplay og basiskanalene som en del av Strim fortsetter.

– Nå vil også Strim-kunder få tilgang til en utvidet sportsportefølje fra NENT Group. Vi fortsetter å gi våre kunder en spennende miks av strømming og lineær-TV i en distribusjonsavtale, sier administrerende direktør i RiksTV, Jérôme Franck-Sætervoll.

NENT Group har planer om å lansere minst 40 originalserier i løpet av 2021. 7. mars er det blant annet premiere på Viaplay Original-serien Delete Me med Thea Sofie Loch Næss, Axel Bøyum, Sofia Tjelta m.m. Den nye «true crime»-satsingen Norske krimsaker lanseres like etterpå, mens Tobias Santelmann har hovedrollen i den store påskekrimmen Den som dreper på Viaplay fra 28. mars. Henriette Steenstrups nye dramaserie Pørni kommer på Viaplay senere i vår, mens Haaland fortsetter å briljere i sluttspillet i UEFA Champions League og Bundesliga. I tillegg kommer det flere sportslige høydepunkter fra FA Cup, Carabao Cup og Formel 1, for å nevne noe.

– NENT Group satser enormt på sport, og sportsporteføljen vokser raskt. De har sikret nasjonalidretter som langrenn, hopp, alpint og kombinert fra 2021, i tillegg til skøyter og verdens beste ligaer fra kvinnefotballen på sine kanaler. Dette er innhold som våre kunder ønsker, sier Jérôme Franck-Sætervoll.

Avtalen mellom NENT Group og RiksTV er langsiktig og legger opp til et tett distribusjonspartnerskap som inkluderer samarbeid om distribusjon på bakkenettet, over fiber og på RiksTVs strømmetjeneste Strim.

Samtidig betyr det en forlengelse av avtalen mellom Strim og NENT Group.

Den norske strømmetjenesten Strim ble lansert i oktober 2018, og inkluderte kanaler fra TV 2, TVNorge, Discovery, BBC, Disney, HBO Nordic og Paramount+. Strim er den eneste tilbyderen i Norge som samler TV-kanaler og strømmetjenester uten tilknytning til TV-dekoder eller bredbåndsabonnement.

DinSide testet tidligere Strim og konkluderte på følgende måte: «Vi liker veldig godt denne løsningen. Den er rask, oversiktlig, kvaliteten er bra og vi synes TV-pakkene er relativt rimelige. Det er heller ingen bindingstid».

Se også www.strim.no.

For mer informasjon, kontakt adm. dir. Jérôme Franck-Sætervoll i RiksTV på mobil 915 27005 eller e-post jerome.franck@rikstv.no og/eller Emma Andersson, Acting Head of External Communications hos NENT Group, på +46 (0) 76 494 08 86 eller press@nentgroup.com

Fredrik Olimb

Pressekontakt Pressesjef, Viaplay Norge Viaplay +47 93290065