NENT Group og Telia avslutter distribusjonssamarbeid i Norge

Nordic Entertainment Group (NENT Group) og Telia Norge vil ikke forlenge den eksisterende distribusjonsavtalen for NENT Groups TV3, V4, TV6, V sport-kanalene, V Film og strømmetjenesten Viaplay etter 28. februar 2021.

Selskapene har hatt et distribusjonspartnerskap i en rekke år, og har etter en konstruktiv dialog konkludert med at dette samarbeidet ikke vil bli forlenget.

NENT Groups innhold av filmer, serier og sport kommer alltid til å være tilgjengelig gjennom et abonnement på Viaplay og via andre TV-distributører i det norske markedet.

I Norge har NENT Group distribusjonsavtaler med Allente, Altibox, RiksTV, Strim.no, Telenor og NextGenTel.

Kommersiell sjef i NENT Group, Kim Poder, sier at selskapet ser mange muligheter for det norske markedet i årene fremover.

– NENT Group ser mange muligheter for Norge, både for innholdet vårt i dag, men ikke minst også for alle de nye rettighetene som vi har sikret oss og kan tilby våre kunder fremover. Blant annet FIS-rettigheter for langrenn, hopp, alpint og kombinert, Premier League og nye Viaplay Originals de kommende årene, forteller NENT Groups kommersielle sjef.

– Våre distribusjonssamarbeid må være riktige for begge parter og understøtte NENT Groups innholdsinvesteringer samtidig som at det blir tilrettelagt for tilgjengeliggjøring på operatørens plattform. Hvis ikke dette blir oppnådd så kan kundene få glede av innholdet vårt gjennom et eget abonnement på Viaplay eller via NENT Groups øvrige partnere i distribusjonsmarkedet, sier Poder.

NENT Groups omfattende sportsrettigheter i Norge inkluderer UEFA Champions League (inntil sommeren 2021), Bundesliga, engelsk FA Cup og Carabao Cup, IHF og EHF håndballmesterskap, European Tour golf, Formel 1, FIS-vintersportsrettigheter fra høsten 2021, UEFA Europa League og Conference League fra sommeren 2021 og Premier League fra høsten 2022. I tillegg inneholder NENT Groups innholdsportefølje en rekke populære og prisvinnende Viaplay Originals som Wisting, Elsk meg, Den som dreper, Maskineriet og snart også de nye, norske produksjonene Delete Me og Pørni. Mer enn 40 originalserier fra Viaplay har planlagt premiere i 2021.

Fredrik Olimb

Pressekontakt Pressesjef, Viaplay Norge Viaplay +47 93290065