​Norsk boksehåp kan bli verdensmester

​Norsk boksehåp kan bli verdensmester

Viaplay sender kampen når den norske proffbokseren Katharina Engene Thanderz møter regjerende verdensmester Terri Harper på Wembley Arena lørdag 14. november. – Jeg er overbevist om at jeg vinner, sier Thanderz selv.

For to måneder siden ble det kjent at WBC oppnevnte norske Katharina Engene Thanderz til førsteutfordrer for å møte den britiske verdensmesteren til VM-kamp. Kampen står i England 14. november. NENT Grouphar nå sikret seg rettighetene til å vise kampen i Norge, som vil bli sendt på Viaplay.

- Vi har fulgt Katharinas karriere i flere år. Dette er en bokser som har trosset mange skader og mye motgang med en «aldri gi opp»-holdning som kunne vært tatt rett ut fra en Rocky-film. Etter en knallhard kamp i Oslo i fjor får hun endelig sjansen hun fortjener. Dette blir et stort idrettsøyeblikk sportsinteresserte ikke vil gå glipp av, sier programsjef for sport i NENT Group, Christian Ramberg.

Det er knyttet stor spenning til kampen mellom den 23-årige verdensmesteren fra England og den 32-årige utfordreren fra Norge. Terri Harper har VM-titler i både WBC og det mindre forbundet IBO. Hun står med ti seirer og én uavgjort på sine 11 kamper.

- Oppkjøringen har vært fantastisk. Sparringen har vært veldig god med ei tysk jente som har vært med meg en hel måned. Jeg føler meg veldig sterk, sier Katharina Engene Thanderz selv.

- Er det noe jeg virkelig liker så er det skikkelig utfordringer. Jeg elsker å bokse mot de beste. Det er det som gir meg den ekstra motivasjonen når jeg går inn i ringen. Jeg har ingen respekt for boksere som unngår tøffe kamper for å ha en perfekt record. Det blir en tøff kamp, men jeg er overbevist om at jeg vinner. Jeg gleder meg stort, legger hun til.

- Vinner Katharina denne kampen så ville det vært en enorm prestasjon, og hun vil da bokse seg inn i den ypperste verdenseliten. Bare Brækhus har klart dette for en norsk bokser tidligere. Dette blir Katharinas tøffeste kamp så langt i karrieren. Harper er teknisk, sterk og lang. Thanderz er nødt til å gå hardt til kroppen og legge press, sier kommentator Thomas Hansvoll.

Viaplay-ekspert Roar Petajamaa tror Norge kan få en ny verdensmester hvis Thanderz er godt forberedt.

- Katharina Thanderz har med denne kampen en kjempemulighet å vise seg frem og ta tittelen. Dette blir en kamp som går tiden ut. Katharina må være mentalt og taktisk godt forberedt, sier han.

Fredrik Olimb

Pressekontakt Pressesjef, Viaplay Norge Viaplay +47 93290065