Foto: Nicolai Lok

Nytt dansk ungdomsdrama på Viaplay

Filippa Coster-Waldau har hovedrollen i den neste Viaplay Original-serien What about Monica. Serien består av åtte episoder og skildrer en gruppe tenåringer i tiden etter en uløst forbrytelse og de store ringvirkningene det har fått for samfunnet. Innspillingen har nettopp begynt, og serien forventes å ha premiere på Viaplay sent i 2021.

Den nye dramaserien til Viaplay, What about Monica, følger 16 år gamle Louise som får livet snudd på hodet når bestevennen Monica blir voldtatt på en fest etter at Louise forlot henne. Louise kjenner på en sterk skyldfølelse og begynner å lete etter gjerningsmannen på egenhånd.

Når det viser seg at gjerningsmannen kanskje er en i deres egen vennegjeng blir det raskt mer komplisert. Alle har hemmeligheter, skjulte følelser og lyster, og ingen kan reduseres til å være utelukkende onde eller gode – ikke en gang Louise. Samtidig med dette forelsker hun seg i den mystiske outsideren Thais, og når han blir anklaget for voldtekten tvinges hun til et valg: Skal hun følge skyldfølelsen og ta Monica og vennenes parti, eller skal hun gå imot strømmen, følge hjertet og forsvare Thais?

– Ingenting er helt svart eller hvitt, og med seriens fokus på å belyse et valgs kompleksitet og de tilhørende konsekvensene, blir What about Monica et rørende og spenningsfullt portrett av de viktige tenårene, der det sosiale spillet dominerer alt, sier innholdssjef i NENT Group, Filippa Wallestam.

What about Monica er en klassisk historie om å bli eldre, fortalt som en krimhistorie, og er basert på den populære og prisbelønte podkasten Det med Liv laget av Julie Budtz Sørensen, som også er hovedforfatter til serien .

I tillegg til Filippa Coster-Waldau møter vi blant annet Maja Thiele, Jack Depaiva Pedersen, Hans Christian Lønstrup, Merle Filukka Høeg, Vilmer Trier Brøgger og Isabella Hansen.

What about Monica er regissert av Nils Holst-Jensen og produsert av Nimbus Film og er en av 40 nordiske Originals produsert for Viaplay i 2021.

Fredrik Olimb

Pressekontakt Pressesjef, Viaplay Norge Viaplay +47 93290065