Skoledrama i den nye Viaplay-serien «Sebrarommet»

Skoledrama i den nye Viaplay-serien «Sebrarommet»

Hvor langt er du villig til å gå for å være en del av den innerste kretsen? I NENT Groups nye Viaplay Original Sebrarommet får vi innblikk i maktspillet på en eksklusiv internatskole. Serien er basert på en original idé av Henrik Schyffert og Gustaf Skördeman, med Aliette Opheim, Henrik Schyffert, Valter Skarsgård, Alva Bratt, Maxwell Vaz og Edvin Endre i noen av rollene.

En student blir funnet død, et mysterium som blir møtt med kollektiv stillhet fra de privilegerte, unge medstudentene på internatskolen Tuna Kvarn. En offentlig skole i nærheten blir raskt utpekt som kilden til tragedien, men når en mobilfilm fra privatskolens brutale innvielsesritualer lekkes på sosiale medier, endres alt.

- Jeg begynte å tenke på dette med klasseforskjellene i Sverige fra min tid på kommuneskolen i Märsta, hvor vi hadde felles friluftsdager og diskotek med internatet Sigtuna Humanistiska. For oss fra kommuneskolen var det som å gå inn i Olympus da vi dro til Sigtuna for å gå på diskoteket. Det er lett å bli forført av makt, sex og penger, sier Henrik Schyffert.

Sebrarommet er et spenningsdrama om et internat for privilegerte, men også en historie om forskjellige forhold i livet, om kulturelle sammenstøt og maktspill, om unges drømmer og om hvordan strukturer i samfunnet holder stand mellom generasjoner. Serien er basert på en original idé av Henrik Schyffert og Gustaf Skördeman. I en av rollene finner vi Valter Skarsgård.

- Jeg ble interessert i Sebrarommet fordi jeg spiller en karakter som er så langt borte fra meg som mulig, både når det gjelder personlighet og livsstil. Det er også en interessant verden som er smart fortalt. Det er ikke bare et tenåringsdrama, men det stiller større spørsmål om samfunnet, sier Valter Skarsgård.

- Vi streber alltid etter å skildre samfunnet fra forskjellige perspektiver, og vi er stolte over at Henrik Schyffert ga oss tilliten til å formidle historien hans. Dette er en fantastisk spennende historie med ambisjonen om å komme seg inn i veggene til en av den vestlige verdens mest mytiske verdener, elitens internatskoler. Men det er også en historie om de store avstandene i samfunnet vårt, og drømmer om suksess for enhver pris, sier Filippa Wallestam, innholdssjef i NENT Group.

Zebra Room består av åtte episoder og slippes på et senere tidspunkt på NENT Groups strømmetjeneste Viaplay.

Fredrik Olimb

Pressekontakt Pressesjef, Viaplay Norge Viaplay +47 93290065