Foto: Per Arnesen / NENT Group

Tobias Santelmann med i ny sesong av krimserien «Den som dreper» på Viaplay

Krimserien Den som dreper er en av Viaplays aller mest populære og kritikerroste serier. Nå har de danske krimmesterne fått med Tobias Santelmann på den nye sesongen som kommer på Viaplay til våren 2021.

Den som dreper er en uhyggelig og mørk serie fra Danmark som følger den kompromissløse kriminaleksperten Louise (Natalie Madueño) i jakten på en seriemorder.

Tobias Santelmann (Atlantic Crossing, Exit, Kon-Tiki) har en sentral rolle I den nye sesongen som kommer på Viaplay våren 2021. Han er hemmelighetsfull om rollen, men forteller at det har vært en spennende utfordring å tolke en så mangefasettert karakter.

– Jeg spiller en mann med en sterk indre konflikt og en dualitet som det har vært utrolig spennende å utforske, forteller Santelmann.

Den populære norske skuespilleren har selv sett mye dansk krim og fått med seg de gode omtalene de foregående sesongene av Den som dreper har fått.

­– Danmark har jo lenge vært i spydspissen for kvalitetskrim. Helt siden Forbrytelsen kom tilbake i 2007 synes jeg de har tatt sjangeren til et nytt nivå. Det å få lov til å jobbe ved siden av mange av de samme menneskene som jeg har beundret og blitt engasjert av – det er skikkelig gøy, sier Santelmann.

Han spiller mot blant annet Helle Fagralid, Solbjerg Højfeldt og Natalie Madueño, og innspillingen er allerede godt i gang.

Den nye sesongen av Den som dreper tar utgangspunkt i tre uoppklarte drap på unge menn på den danske øya Fyn. På tross av at de ble drept med få måneders mellomrom under lignende omstendigheter, klarte ikke politiet å oppklare drapssakene, og fem år etter står etterforskerne fortsatt uten svar.

Et av ofrene var 18 år gamle Markus. Når hans etterlatte mor blir diagnostisert med kreft kontakter hun Louise med et brennende ønske om å oppklare sønnens mord og finne den skyldige før hun dør. Louise forsøker desperat å løse saken, men det viser seg at hun kanskje har en personlig forbindelse til morderen, som er langt mer intelligent og kynisk enn hun noensinne kunne forestilt seg.

Den som dreper var en stor suksess på Viaplay i fjor, og vi gleder oss derfor veldig til fortsettelsen som garantert blir like uhyggelig og mørk som forrig sesong. Dette er en krimserie med menneskelige og dystre skildringer som er med på å styrke Viaplays solide tilbud av unikt innhold, forteller innholdssjef i NENT Group, Filippa Wallestam.

Den nye sesongen av Den som dreper består av åtte episoder à 45 minutter og får eksklusiv premiere på Viaplay i hele Norden til våren 2021.

Fredrik Olimb

Pressekontakt Pressesjef, Viaplay Norge Viaplay +47 93290065