Viaplays filmsalg nesten doblet på ett år

Viaplay solgte nesten dobbelt så mange filmer i tredje kvartal i år sammenlignet med 2017, og opplever at stadig flere nordmenn er villige til å betale for de nyeste og mest aktuelle filmene. Erik Poppes «Utøya 22. juli» har slått alle rekorder på strømmetjenesten. Fire norske filmer på topp 10-listen.

Interessen for de nyeste og beste filmene er skyhøy, skal vi tro én av tilbyderne av kjøpe- og leiefilmer på nett, Viaplay. Ifølge strømmetjenestens egne tall har det blitt solgt nesten dobbelt så mange filmer (89 prosent økning) i tredje kvartal i år sammenlignet med fjoråret, i filmbutikken til Viaplay i Norge.

Øverst på listen over de mest kjøpte filmene finner vi Erik Poppes «Utøya 22. juli», som har slått alle tidligere salgsrekorder siden kjøpefilmer ble introdusert i 2016. Administrerende direktør i Nordic Entertainment Group (eier av Viaplay), Vegard Drogseth, tror at nordmenn i større grad enn andre er villige til å betale litt ekstra for å få tilgang til de ferskeste filmene.

– Ser vi på de ti mest solgte filmene for 2018, så ser vi noen klare fellestrekk mellom filmene. Det er ofte store filmer som har fått mye omtale og som har gått på kino i år. For alle som ikke får sett en film på kino, er tilbudet om å kjøpe filmen digitalt eller fysisk neste mulighet for denne gruppen til å se filmen, forteller Drogseth.

Han tror at Utøya-filmen viser oss at mange velger vekk kinoopplevelsen selv om vi ønsker å se en film.

– Interessen for denne filmen har naturligvis vært enorm i vårt lille land. Samtidig tror jeg at mange kvier seg mot å se en så sterk og vond film på storskjermen i eksterne omgivelser. Det er naturlig å anta at en god del ønsker å se visse filmer i sine egne hjem, forteller Drogseth.

Flere norske filmer på topplisten
I tillegg til «Utøya 22. juli» finner vi tre andre norske filmer på Viaplays toppliste over de mest solgte filmene for 2018. «Norske byggeklosser» (3. plass), «Den 12. mann» (4. plass) og «Askeladden - I Dovregubbens hall» (9. plass) har alle funnet plass på listen som ellers domineres av gigantiske Hollywood-produksjoner.

Interessen for norsk innhold speiles i Viaplays grunnpakke, altså serier og filmer som er inkludert i abonnementspakken. På topp 5-listen over de mest sette nye Viaplay-seriene for 2017 finner man både «Okkupert» sesong 2 og «Elven».

– Både i serie- og filmbiblioteket, men også blant våre kjøpe- og leiefilmer ser vi at de norske produksjonene leverer. Ellers hadde vi aldri investert i et enormt dramaprosjekt som «Wisting», avslutter Nent-sjefen.

Viaplay-sjef: «Enormt vekstpotensial for digitale kjøp»
Selv flere år etter filmleiebutikkenes død er det ifølge undersøkelsen «Consumer Insight 2018» fra Nordisk Film fortsatt mange som ikke vet hvor de kan kjøpe eller leie filmer på nett: Hele 75 prosent kan ikke nevne en tjenesteleverandør for digitalt filmkjøp. Samme undersøkelse viser at 80 prosent kan nevne minst én strømmetjeneste som tilbyr filmer og serier som en del av et abonnement.

Salgs- og markedsdirektør i Viaplay, Børge Nielsen, mener at dette viser hvor stort potensial det er i kjøpe- og leiefilmmarkedet på nett.

– Mange får nok dekket behovet sitt for filmutvalg i vanlige strømmetjenester, men stadig flere oppdager fordelene ved digitale leie- og kjøpefilmer. Ettersom abonnementsbaserte strømmetjenester ikke kan tilby de nyeste filmene på grunn av distribusjonsrettigheter, ser stadig flere verdien av å betale stykkpris for de beste og nyeste filmene. Spesielt nordmenn, hvis betalingsvillighet er noen hakk over resten av Norden, sier Nielsen.

Han påpeker at det gjerne kan gå halvannet år før en kinosuksess inkluderes i strømmetjenesters vanlige filmutvalg, men at samme film kan være tilgjengelig som kjøpefilm kun måneder etter at den har gått på kino.

– Det var mange som så «Norske Byggeklosser», «Den 12. mann» og «Askeladden» da de kom på kino, og disse har gjort det svært bra som kjøps- og leiefilmer hos oss. Når du hører mye snakk om en film og likevel ikke får sett den på kino, er det nok mange som i ukene etterpå ser verdien av å leie filmen digitalt, i stedet for å vente over ett år, avslutter han.

Viaplays topp 10-liste over solgte filmer i 2018:

1. Utøya 22. juli

• den 12. mann
  • norske byggeklosser
  • viaplay

Nordic Entertainment Group (NENT Group) er Nordens ledende underholdningsleverandør. Vi underholder millioner av mennesker hver dag med våre strømmetjenester, TV-kanaler og radiostasjoner, og våre produksjonsselskaper skaper nytt og spennende innhold for medieselskaper i hele verden. Vi gjør livet mer underholdende ved å tilby de beste og mest varierte opplevelsene – fra direktesendt radio og sport, til filmer, serier, musikk og egenproduserte programmer. Med hovedkvarter i Stockholm er NENT Group en del av Modern Times Group MTG AB, et ledende internasjonalt digitalt underholdningskonsern som er notert på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ og ‘MTGB’). NENT Group er foreslått å bli notert separat på Nasdaq Stockholm.