Nescafé investerer tungt i kaffens fremtid.

Pressemelding -

Nestlé lanserer NESCAFÉ Plan 2030 for å bidra til å drive frem regenerativt landbruk, redusere klimagassutslipp og styrke bønders levebrød

NESCAFÉ, Nestlés største kaffemerke og en av de mest populære kaffene i verden, presenterer i dag sin omfattende plan for å bidra til å gjøre kaffedyrking mer bærekraftig: NESCAFÉ Plan 2030. Merket samarbeider med kaffebønder for å hjelpe dem i overgangen til regenerativt landbruk samtidig som det viderefører arbeidet som er gjort gjennom NESCAFÉ Plan det siste tiåret.

Merket investerer over én milliard sveitsiske franc, tilsvarende 11 milliarder kroner, innen 2030, i programmet. Investeringen understøttes av Nestlés allerede eksisterende økonomiske støtte til regenerativt landbruk, i tråd med konsernets forpliktelse til å akselerere overgangen til et regenerativt matsystem og ambisjon om å oppnå netto nullutslipp.

"Klimaendringer setter kaffedyrkende regioner under press," sier David Rennie, leder for Nestlé Coffee Brands. "Med ti års erfaring fra NESCAFÉ Plan akselererer vi nå arbeidet vårt for å hjelpe til med å bekjempe klimaendringer og møte sosiale og økonomiske utfordringer i NESCAFÉ-verdikjedene."

Temperaturstigning vil redusere landarealet som er egnet for dyrking av kaffe med opptil 50 prosent innen 2050. Samtidig er rundt 125 millioner mennesker avhengig av kaffe som levebrød og anslagsvis 80 prosent av familiene involvert lever rundt eller under fattigdomsgrensen. Det må handles nå for å sikre bærekraftig kaffe på lengre sikt.

"Som verdens ledende kaffemerke har NESCAFÉ som mål å ha en reell innvirkning på kaffedyrking globalt," sa Philipp Navratil, leder for Nestlés kaffestrategiske forretningsenhet. «Vi vil at kaffebønder skal ha et godt liv samtidig som at kaffe skal ha en positiv innvirkning på miljøet. Våre handlinger kan bidra til å drive endring i hele kaffeindustrien.»

For å lese mer om Nescafé Plan og hvordan vi skal introdusere regenerativt landbruk i kaffeproduksjonen her.

Nestlé Norge inngår i Nestlé SA som er verdens ledende næringsmiddelkonsern innen ernæring, helse og velvære. Selskapets historie i Norge strekker seg helt tilbake til 1898 og oppkjøpet av Viking Melk.

I dag selger Nestlé en rekke sterke merkevarer som NESCAFÉ, Nesquik, NESCAFÉ Dolce Gusto, Starbucks, Nestlé Barnemat, Smarties, Lion, After Eight, Maggi buljong og frokostblandinger som Cheerios og Fitness. Nestlé eier også virksomhetene Nespresso, Nestlé Professional, Purina og Nestlé Health Science.

Vårt mål er å produsere kvalitetsprodukter som smaker godt og fremmer en sunn livsstil. I Nestlé Norge er vi ca. 240 ansatte, og omsetter for 1,4 milliarder kroner (2019).

Creating Shared Value (CSV) måten Nestlé driver virksomhet på. CSV innebærer at vi skal skape langsiktige felles verdier både for våre aksjonærer OG for lokalsamfunnene vi opererer i. Nestlé jobber med CSV innen områdene ernæring, vann og jordbruksutvikling. Våre forretningsprinsipper omfatter alt fra lokale lover og forskrifter til FNs Global Compact, ILOs konvensjoner samt internasjonalt regelverk

Celin Huseby

Pressekontakt Corporate Communications Manager +4741391419

Cathrine Suter Ossborn

Pressekontakt Nordic Head of Corporate Affairs & Communications

Nestlé Norge - Good Food, Good Life

I dag selger Nestlé en rekke sterke merkevarer som NESCAFÉ, Nesquik, NESCAFÉ Dolce Gusto, Starbucks, Nestlé Barnemat, Smarties, Lion, After Eight, Maggi buljong og frokostblandinger som Cheerios og Fitness. Nestlé eier også virksomhetene Nespresso, Nestlé Professional, Purina og Nestlé Health Science.

Nestlé Norge
Fornebuveien 7-9