Gå videre til innhold
Ny teknologi: Starling benytter Airbus høyoppløselige SPOT 6- og SPOT 7-satellitter samt tredjeparts sensorer, som er designet for store geografiske områder.

Nestlé tar i bruk satelittovervåking i kampen mot avskoging

Nestlé vil nå aksellerere planen for å nå selskapets forpliktelse om avskogingsfrie verdikjeder innen 2020, ved å bli den første globale matvareprodusenten til å implementere Starling, en satellittbasert tjeneste som vil overvåke 100% av selskapets globale verdikjede for palmeolje. Starling er utviklet av Airbus og The Forest Trust (TFT) som et globalt verifikasjonssystem for å avdekke eventuell avskoging i verdikjeden.

Avskoging er et alvorlig og komplekst problem, og for å bekjempe det må hele bransjen gå sammen om mer åpenhet, inkludering, direkte engasjement og kapasitetsbygging langs hele verdikjeden.

– Nestlé har alltid vært dedikert til å kjøpe inn råvarene vi trenger på en forsvarlig måte. I 2010 inngikk vi en avskogingsfri-forpliktelse, som innebærer at ingen av våre produkter globalt skal knyttes til avskoging innen 2020, sier Magdi Batato, konserndirektør i Nestlé SA.

I 2017 var 63% av Nestlés globale verdikjede avskogningsfri.

­­– For å akselerere denne reisen har vi jobbet med Airbus og TFT siden midten av 2016 med et pilotprosjekt i Perak-området i Malaysia. Starling satellittovervåking gir et unikt innsyn i verdikjeden vår, og vi ser frem til å utvide samarbeidet til å dekke 100% av Nestlés globale palmeoljeverdikjede innen årets slutt. Vi vil også utvide programmet til å dekke papir til neste år, og så soya, legger han til.

Starling bruker banebrytende teknologi som kombinerer høyoppløselige radar- og optiske satellittbilder for kontinuerlig overvåking av land- og skogområder. Innsamlet data og analyse gjør det mulig å håndtere risiko og gå inn for å drive frem endring.

– Starling er en ren digital tjeneste, som benytter nyeste teknologi for å gi en svært detaljert og oppdatert informasjon om endring i landskapet. Terabytes med satellittbilder blir omgjort til informasjon som gir kundene våre en pålitelig tjeneste for å overvåke verdikjeden deres og tidlig identifisere potensiell avskoging, sier François Lombard, leder av Intelligence Business på Airbus Defense & Space.

Starling benytter Airbus høyoppløselige SPOT 6- og SPOT 7-satellitter samt tredjeparts sensorer, som er designet for store geografiske områder. Med skarp nøyaktighet og detaljert oppløsning skiller Starlings referansekart mellom produksjonsskog som inkluderer palmeplantasjer, vernede skoger og andre områder.

– Vi gleder oss over Nestlés beslutning om å bruke Starling til å overvåke palmeoljeverdikjeden sin. Da vi startet vår «No Deforestation»-reise med Nestlé i 2010, fantes ingen verktøy som effektivt kunne overvåke leverandørene på denne måten. Nå er vi glade for at vi har et verktøy som kan hjelpe bedrifter med å fjerne avskoging fra verdikjedene sine. Vi ser denne milepælen som neste skritt i reisen vår med Nestlé, sier Bastien Sachet, administrerende direktør i TFT.

Tidligere i år forpliktet Nestlé seg til å oppnå 100% RSPO-sertifisert bærekraftig palmeolje innen 2023. Innen desember 2018 vil 100% av Nestlés palmeoljeverdikjede, sertifisert eller ikke, overvåkes for avskoging med satellittbilder. For å ytterligere øke transparensen har Nestlé gitt navnene til de direkte leverandørene og møllene selskapet kjøper palmeolje fra. Dette dekker 91% av det totale volumet av palmeolje Nestlé kjøper inn årlig.

– "Våre øyne på himmelen" vil overvåke vår palmeoljeverdikjede kontinuerlig, uansett sertifiseringsstatus. Dette vil gjøre det mulig for oss å offentliggjøre hva vi finner, hvor vi velger å suspendere leverandører som ikke er i samsvar, og hvor vi velger å engasjere oss og gå inn og forbedre situasjonen. Det vil også følge en forespørsel til leverandører om å dele informasjon om konsesjoner og jobbe innen verdikjeden med våre partnere med forbedring basert på fakta. Denne informasjonen, i tillegg til fremdriftsrapporter vil bli delt med interessenter, inkludert forbrukere, investorer og kunder. De vil bli gjort tilgjengelig i vårt såkalte «Transparency Dashboard», som skal publiseres på Nestlés hjemmeside innen 1. mars 2019, sier Benjamin Ware, global leder for ansvarlige innkjøp i Nestlé SA.

Nestlé Norge inngår i Nestlé SA som er verdens ledende næringsmiddelkonsern innen ernæring, helse og velvære. Selskapets historie i Norge strekker seg helt tilbake til 1898 og oppkjøpet av Viking Melk.

I dag selger Nestlé en rekke sterke merkevarer som NESCAFÉ, Nesquik, NESCAFÉ Dolce Gusto, Nestlé Barnemat, Smarties, Lion, After Eight, Maggi potetmos og buljong og frokostblandinger som Cheerios og Fitness. Nestlé eier også virksomhetene Nespresso, Nestlé Professional, Kaffeknappen, Purina og Nestlé Health Science.

Vårt mål er å produsere kvalitetsprodukter som smaker godt og fremmer en sunn livsstil. I Nestlé Norge er vi ca. 300 ansatte, og omsetter for 2,0 milliarder kroner (2016).

Creating Shared Value (CSV) måten Nestlé driver virksomhet på. CSV innebærer at vi skal skape langsiktige felles verdier både for våre aksjonærer OG for lokalsamfunnene vi opererer i. Nestlé jobber med CSV innen områdene ernæring, vann og jordbruksutvikling. Våre forretningsprinsipper omfatter alt fra lokale lover og forskrifter til FNs Global Compact, ILOs konvensjoner samt internasjonalt regelverk

Celin Huseby

Pressekontakt Corporate Communications Manager +4741391419

Cathrine Suter Ossborn

Pressekontakt Nordic Head of Corporate Affairs & Communications

Nestlé Norge - Good Food, Good Life

I dag selger Nestlé en rekke sterke merkevarer som NESCAFÉ, Nesquik, NESCAFÉ Dolce Gusto, Starbucks, Nestlé Barnemat, Smarties, Lion, After Eight, Maggi buljong og frokostblandinger som Cheerios og Fitness. Nestlé eier også virksomhetene Nespresso, Nestlé Professional, Purina og Nestlé Health Science.

Vårt mål er å produsere kvalitetsprodukter som smaker godt og fremmer en sunn livsstil. I Nestlé Norge er vi ca. 240 ansatte, og omsetter for 1,4 milliarder kroner (2019).

Nestlé Norge
Fornebuveien 7-9