Nestlé undersøkelse viser at 1 av 3 foreldre har for liten kunnskap om barnemat

Nestlé undersøkelse viser at 1 av 3 foreldre har for liten kunnskap om barnemat

Ny undersøkelse om barnemat:

1 av 3 foreldre har for liten kunnskap om barnemat

Det viser en undersøkelse om barnemat og mellommåltider gjennomført av Respons Analyse på vegne av Nestlé.

Nestlé barnemat og bloggerne "Fruen fra Trondheim" og "Kjerstis Lykke" inviterte 50 småbarnsforeldre til lunsj og faglig, uformell prat på Dansens Hus i Oslo. Norske småbarnsforeldre er usikre på kostholdsammensetningen og ernæring egnet for småbarn, og bekymrer seg for om barnet får i seg nok mat.Nybakt mor og aktuell i dokumentaren "Prosjekt Baby" på TLC, Johanna Grønneberg, var konferansier.

Unge og menn mest usikre

Undersøkelsen viser at 1 av 3 foreldre uttrykker at de har for liten kunnskap om kostholdsammensetning og ernæring egnet for småbarn. Særlig gjelder dette foreldre som er under 31 år, og menn er mer usikre på ernæring i barnematen enn kvinner.

–  Som forelder vil man jo gi barnet de beste forutsetningene for en god start  på livet. Vi har svært strenge krav til råvarer i Nestlés barnemat. Vi kjøper råvarene våre fra bønder som tilfredsstiller våre krav når det gjelder sikkerhet, kvalitet og ernæring, og ikke på det åpne marked hvor vi ikke har full oversikt over råvarene. Vi produserer våre middagsglass i Finland og grøt i Sverige, hvor vi har leverandører som tilfredsstiller våre krav, sier kommunikasjonssjef Marianne Aaberg i Nestlé.

Bekymret for om barnet spiser for lite

Småbarnsforeldre opplever tidvis at det blir en utfordring å få i barnet nok mat. Hele 37 prosent oppgir at det hender de er bekymret for at barnet spiser for lite, og spesielt i løpet av barnets første måneder. Helsesøster, Margaret Holmboe i Nestlé mener foreldre stort sett kan ta det med ro.

– Det kommer perioder når barnet for eksempel plukker ut favorittbiter i middagen eller bare spiser pålegget på brødskiven og ikke vil ha noe mer. Oftest er det ikke noe å være urolig for, og i løpet av en uke pleier det totalt sett å bli nok næring siden barnet kompenserer med å spise mer når det har matlyst. Om det finnes variert og sunn mat tilgjengelig når det er på tide å spise er forutsetningene gode, sier helsesøster Margaret Holmboe i Nestlé.

Dårlig samvittighet for usunne mellommåltid

Foreldre er også bekymret for om mellommåltidene ikke er sunne. Hele 1 av 2 foreldre oppgir at det hender de har dårlig samvittighet fordi de gir barnet et mellommåltid som ikke er tilstrekkelig sunt. Spesielt kvinner oppgir dette.

– Mellommåltider er spesielt viktig for barnet når leken blir mer og mer fysisk krevende, og vanligvis er det passelig med et par mellommåltider per dag. Vi opplever en enorm etterspørsel etter sunne og gode mellommåltider, spesielt de som foreldrene enkelt kan ta med seg ut på tur, sier barnematansvarlig Kari Helverschou i Nestlé.

For mer informasjon, vennligst kontakt:
Margaret Holmboe, helsesøster hos Nestlé,
Tel. + 47 67 81 73 60, E-post: margaret.holmboe@no.nestle.com

Kari Helverschou, kategorisjef Nestlé barnemat
Tel. +47 67 81 73 38, E-post: kari.helverschou@no.nestle.com

Marianne Aaberg, kommunikasjonssjef Nestlé Norge, Tel. +47 995 33 125, E-post: marianne.aaberg@no.nestle.com

Nestlé Nutrition, der Nestlé Barnemat inngår, er en del av Nestlé-konsernet og fokuserer på å utvikle sunne produkter innenfor området barn og ernæring. Med hjelp av forskning arbeider Nestlé Nutrition med å fremstille produkter med en balansert og riktig næringssammensetning.

Nestlé Nutrition har daglig kontakt med helsesøstre, barneleger, ernæringsfysiologer og andre med stor fagkunnskap, ikke minst foreldre. Omkring 300 forskere driver forskning innen barn og ernæring ved Nestlé Research Center i Sveits. Nestlé Nutrition er den største utgiveren av vitenskapelige rapporter utenfor den akademiske verden.

I Norge offentliggjøres en del av forskningsresultatene i magasinet Forum som retter seg til de som arbeider med barn innen helse- og sykehussektoren. Les mer på http://www.nestlebarnemat.no/

Nestlés historie i Norge går helt tilbake til 1898 med Viking melk. I dag selger Nestlé en rekke sterke merkevarer som NESCAFÉ, Nesquik, NESCAFÉ Dolce Gusto, Nestlé Barnemat, Smarties, Lion, After Eight, Maggi potetmos og buljong og frokostblandinger som Cheerios og Fitness. Nestlé eier også virksomhetene Nespresso, Nestlé Professional, Jede, Kaffeknappen, Hjem-is, Purina og Health Science.
Vårt mål er å produsere kvalitetsprodukter som smaker godt og fremmer en sunn livsstil. I Nestlé Norge er vi ca. 250 ansatte, og omsetter for 1,3 milliarder kroner (2010).
For oss på Nestlé er Creating Shared Value (CSV) måten vi driver virksomhet på. Creating Shared Value betyr at vi må skape langsiktige felles verdier både for våre aksjonærer OG for lokalsamfunnene vi opererer i. Nestlé jobber med CSV innen områdene ernæring, vann og jordbruksutvikling. I tillegg må vi følge våre forretningsprinsipper. Disse omfatter alt fra lokale lover og forskrifter til FNs Global Compact, ILOs konvensjoner samt internasjonalt regelverk.

Celin Huseby

Pressekontakt Corporate Communications Manager +4741391419

Cathrine Suter Ossborn

Pressekontakt Nordic Head of Corporate Affairs & Communications

Nestlé Norge - Good Food, Good Life

Nestlé Norge inngår i Nestlé SA som er verdens ledende næringsmiddelkonsern innen ernæring, helse og velvære. Selskapets historie i Norge strekker seg helt tilbake til 1898 og oppkjøpet av Viking Melk.

I dag selger Nestlé en rekke sterke merkevarer som NESCAFÉ, Nesquik, NESCAFÉ Dolce Gusto, Starbucks, Nestlé Barnemat, Smarties, Lion, After Eight, Maggi buljong og frokostblandinger som Cheerios og Fitness. Nestlé eier også virksomhetene Nespresso, Nestlé Professional, Purina og Nestlé Health Science.

Vårt mål er å produsere kvalitetsprodukter som smaker godt og fremmer en sunn livsstil. I Nestlé Norge er vi ca. 240 ansatte, og omsetter for 1,4 milliarder kroner (2019).

Creating Shared Value (CSV) måten Nestlé driver virksomhet på. CSV innebærer at vi skal skape langsiktige felles verdier både for våre aksjonærer OG for lokalsamfunnene vi opererer i. Nestlé jobber med CSV innen områdene ernæring, vann og jordbruksutvikling. Våre forretningsprinsipper omfatter alt fra lokale lover og forskrifter til FNs Global Compact, ILOs konvensjoner samt internasjonalt regelverk

Nestlé Norge
Fornebuveien 7-9