Peter Andersson

​Årets ferie-, bobil- og grillplaner avsløres i ny undersøkelse

Klart for tidenes bobil- og grillsommer

Med reiserestriksjoner i Norge og i verden forøvrig betyr det at mange ser seg om etter andre måter å tilbringe ferien på. En av sommerens store ferietrender er bobil og camping. I følge en undersøkelse gjennomført av YouGov, på oppdrag fra NetOnNet, kommer det frem at det er de unge i landet som har størst planer om både bobil og grilling i sommer.

- 6,3% av nordmenn skal på camping- eller bobilferie i sommer, i følge vår undersøkelse. Det høres kanskje ikke mye ut, men det tilsvarer ca 340 000 nordmenn. Med andre ord blir det Norgesferie på mange denne sommeren - og det merker vi også med tanke på hvilke produktkategorier som er ekstra populære i år. Powerbanks, 12 volts-TVer, bærbare griller, bluetooth høyttalere og også droner går unna. Produkter som mange vil ha med seg på sin Norgesferie for å få en bedre og mer underholdende tur, sier Peter Andersson, Norgessjef i NetOnNet.

Undersøkelsen viser også hvem som i størst grad har planer om å feriere i bobil i år - og noen av tallene overrasker den norske NetOnNet-sjefen.

- Hver tiende nordmann av de mellom 18-29 år så skal på camping- eller bobilferie i år. Ingen annen aldersgruppe er i nærheten av dette. Det viser at de unge er omstillingsdyktige i en tid hvor den vanlige feriereisen til utlandet utgår, og de ønsker kanskje å se landet i sitt eget tempo med den friheten en bobil gir.

Det er samtidig de som bor i Trøndelag og Nord-Norge som i størst grad skal feriere på denne måten. Hele 11% av trøndere og nordlendinger skal på camping-/bobilferie, kanskje for å kunne utforske hva de nordlige delene av landet har å by på.

- Uten at vi vet nøyaktig hvor mange nordmenn som har feriert på denne måten tidligere er det stor grunn til å tro at tallene aldri før har vært så høye. Mange har store planer for den norske sommeren - og begrepet Staycation har virkelig blitt gjeldende i år. Blant annet sier hver tredje nordmann at de skal grille mer i år enn i fjor - og dette merkes også i våre Lagershoper og på kjøp på nett. Igjen er det de under 30 år som skal grille mest - hvor over halvparten (52%) har planer om å grille mer i år enn i fjor.

- Mat og ferie går hånd i hånd, så dette sier noe om at feriefølelsen skal bestå til tross for en noe annerledes periode, avslutter Andersson i NetOnNet.

Siden 1999 har NetOnNet solgt forbrukerelektronikk fra egne og kjente merker direkte fra lageret. Vårt fokus er å forenkle alt vi kan for å tilby forbrukerelektronikk billigere enn andre. Dette er mottoet til hele NetOnNet og er basert på vårt unike selvbetjeningskonsept. Kunder velger NetOnNet, ikke bare fordi vi har lave priser, men også fordi vi gjør det lettere og mer redelig med fokus på kunden selv. Slik skaper vi merverdi og et sterkt forhold til våre kunder. NetOnNet selger til forbrukere og bedrifter på nett samt gjennom våre 30 Lagershopper i Sverige og Norge. Selskapets hovedkontor ligger i handelsbyen Borås i Sverige.