Mange vil ha ny TV i år

​Det selges store TVer som aldri før

Vi har det siste halvåret vært gjennom en tid der mange har brukt mer tid i hjemmet en vanlig, noe som har ført til et større behov for underholdning og oppgradering i våre hjem. Dette kommer også frem når NetOnNet ser på salgstrender, for salget av TVer har skutt i været. Både faktiske salgstall og også en undersøkelse synliggjør de nye TV-trendene.

- Salget av TVer, og spesielt store TVer, har økt markant hittil i år sammenlignet med samme periode i fjor. Salget av modeller som er 70” og oppover har mer enn doblet seg, noe som er helt utrolig. Spesielt sett i lys av den situasjonen hele samfunnet har vært i, sier norgessjef Peter Andersson i NetOnNet.

Den tydelige trenden er at den gjennomsnittlige størrelsen på en TV for nordmenn har blitt større. Det understrekes også i økningen av salget av TVer i den såkalte “folkemodell”-størrelsen.

- Tallene viser betydelig økning også på 55-59", og også innen 60-69" hvor salget økte med mer enn 50 prosent. Jeg vil tro at dette har å gjøre med hva du faktisk får for pengene i dag. Ved kjøp av ny TV i dag, får du mye mer TV enn for bare noen få år siden. Det er tydelig at folkemodellen nærmer seg 60”, sier Peter Andersson i NetOnNet.

TV-trenden er i endring
For å undersøke de nye TV-trendene ytterligere har NetOnNet gjennomført en undersøkelse, gjennom YouGov, blant 1021 nordmenn. Der kommer det frem at den tradisjonelle måten å konsumere TV-innhold på er i stadig endring.

- Alle er ikke lenger like opptatt av å ha en TV i stuen. Hver fjerde nordmann sier at de ikke ønsker en TV i sin stue, selv om stuen fortsatt er det mest populære rommet å ha en TV i. 72 prosent ønsker å ha en TV i stuen. Dette viser en fleksibilitet i hvordan TV-innhold skal konsumeres i dag. I snitt ønsker nordmenn 1,39 TVer i sitt hjem, sier Peter Andersson i NetOnNet.

Hovedsoverommet, kjøkkenet, gjesterommet og også utendørsområdet er andre rom som også mange nordmenn ønsker å ha en TV i.

- Vi ser at 28 prosent ønsker en TV på hovedsoverommet, noe som kan bety at mange ønsker å starte dagen med å se på TV - eller sovne til TVen. En stor andel, nesten hver tiende nordmann, ønsker også en TV på kjøkkenet. Det er litt mer overraskende, men det viser at det er ønskelig å se på TV når det lages eller spises mat. Vi ønsker å bli underholdt til enhver tid - også ved komfyren, sier Peter Andersson.

Ulike behov for ulike aldersgrupper
Alder spiller også inn i hvordan våre TV-vaner er i endring, og det er de eldre som holder på de mest tradisjonelle TV-vanene. De har ikke like stort behov for å konsumere TV på flere plasser i hjemmet enn i stuen.

- Snittet viser at de unge, under 30 år, ønsker 1,6 TV-er i hjemmet, mens de over 60 kun ønsker 1,2 TVer. Undersøkelsen viser også at kun 64 prosent av de yngste ønsker en TV i stuen, mens hele 40 prosent i denne aldersgruppen ønsker en TV på hovedsoverommet. Samtidig vil 15 prosent av de under 30 år ha TV på kjøkkenet og 8 prosent på badet. Det forteller oss at de unge er mer fleksible i sin TV-konsumering, men at de samtidig ønsker TVer i hjemmet, til tross for at mange har spådd at de yngste kun vil konsumere innhold på mindre mobile skjermer, avslutter Peter Andersson i NetOnNet.

Siden 1999 har NetOnNet solgt forbrukerelektronikk fra egne og kjente merker direkte fra lageret. Vårt fokus er å forenkle alt vi kan for å tilby forbrukerelektronikk billigere enn andre. Dette er mottoet til hele NetOnNet og er basert på vårt unike selvbetjeningskonsept. Kunder velger NetOnNet, ikke bare fordi vi har lave priser, men også fordi vi gjør det lettere og mer redelig med fokus på kunden selv. Slik skaper vi merverdi og et sterkt forhold til våre kunder. NetOnNet selger til forbrukere og bedrifter på nett samt gjennom våre 30 Lagershopper i Sverige og Norge. Selskapets hovedkontor ligger i handelsbyen Borås i Sverige.