Mange ser sport utendørs - selv når de er hjemme

Fersk undersøkelse avslører hvordan nordmenn ser på TV-sport i sommer

Sportssommeren er i full gang - nå flytter nordmenn TVen ut

Årets store sportssommer har bare så vidt startet og hvordan påvirker det TV-tittingen? Samtidig er det pandemisommer, noe som betyr at mange vil nyte finværet utendørs i år. Så hvordan foretrekker nordmenn å se på TV-sport i sommer? En fersk undersøkelse viser at hele 1 av 7 nordmenn foretrekker å se fotball, OL, Tour de France og annen sport utendørs i sommer. Blant de yngste er trenden mye sterkere. Nå vil nordmenn ta TVen ut!

En landsrepresentativ undersøkelse, utført av YouGov blant 1006 nordmenn på vegne av NetOnNet, viser hvordan nordmenn faktisk ser på fotball-EM og annen sport i sommer. De ferske tallene viser en ny trend.

- Mer enn hver syvende nordmann som ser på sport i sommer foretrekker å se sommerens sportsbegivenheter utendørs. Vi vil se på TV utendørs hjemme og på hytta eller et offentlig sted med storskjerm. Når det gjelder smittespredning er det bedre å samle venner og familie utendørs, så det er mulig at pandemien bidrar til at flere vil samles ute rundt TVen i år enn i et normalt år. Samtidig vet vi at det i Norden er viktig å bruke den lyse årstiden - og det kan være bortkastet for mange å sitte innendørs når været er så bra - så her ser vi at nordmenn slår flere fluer i en smekk når TVen nå flyttes ut. Det er nytt og moro, sier retailsjef Peter Andersson i NetOnNet.

Andelen som foretrekker å se sport utendørs fordeler seg ved at 7 prosent vil se på sport på et offentlig sted med storskjerm, mens 8 prosent vil se på TV utendørs hjemme eller på hytta.

Nå flytter vi TVen ut
- De ferske tallene viser at over halvparten av alle nordmenn som ser på TV-sport ute i sommer faktisk vil gjøre det enten hjemme eller på hytta. Det bekrefter at den nye trenden er kommet hit. Nå flytter nordmenn TVen ut for å se på sport. Det er morsomt og inspirerende for mange, da man kan nyte sportssommeren utendørs - på egen terrasse eller i egen hage - ofte med bekjente og noe godt på grillen. Fjorårets undersøkelse avslørte at mange har investert i eget uteområde under pandemien, og da var det særlig utekjøkkenet og grillområdet som ble opprustet. Nå har vil mange berike uteopplevelsen ytterligere og derfor flytter mange TVen ut, sier Peter Andersson og fortsetter:

- Folk flest vil fortsatt se på sport i egen stue, noe som bekreftes av at 3 av 4 svarer det. Her er nordmenn litt mer tradisjonelle enn svenskene, hvor enda flere vil se sport utendørs istedet for hjemme i stua. Kanskje det henger sammen med at Sverige deltar i fotball-EM. Samtidig er det åpenbart at det er de unge som i stor grad foretrekker å se på sport utendørs. Det gir mulighet til å være flere sammen og å være enda mer sosiale samtidig som de opplever store sportsøyeblikk. Nesten 1 av 3 unge nordmenn, under 30 år, foretrekker å se sport utendørs.

Ikke bare Fotball-EM
Denne sportssommeren har akkurat begynt. Tour de France foregår frem til 18. juli. I tillegg blir det tennis fra Wimbledon, og det serves helt frem til 11. juli. I august arrangeres også OL der medaljehåp i friidrett, håndball og volleyball kan samle det norske publikummet rundt TV-skjermen.

- Undersøkelsen sier også noe om hvilken type skjerm du foretrekker å se på hvis du skal konsumere spennende innhold utendørs om sommeren. Dette gjelder ikke bare sport, men også filmer og annet TV-innhold. Nordmenn er opptatt av at det skal være enkelt. Derfor er faktisk nettbrettet mer populært enn både en TV du flytter ut, en utendørs-TV, mobilskjermen eller en projektor med lerret. For eksempel i OL - med øvelser som er ferdig i løpet av 9,58 sekunder, 46,70 sekunder(!) og 3 minutter og 28,68 sekunder eller forhåpentligvis raskere - kan det å ta opp nettbrettet mens man er på stranden eller på terrassen være det beste alternativet. Det går unna når 100-meteren går av stabelen eller når Warholm og Ingebrigtsen setter nye rekorder, avslutter Peter Andersson i NetOnNet.

NetOnNet – Prispresseren på hjemmeelektronikk
Siden 1999 har NetOnNet solgt forbrukerelektronikk fra egne og kjente merker direkte fra lageret. Vårt fokus er å forenkle alt vi kan for å tilby forbrukerelektronikk billigere enn andre. Dette er mottoet til hele NetOnNet og er basert på vårt unike selvbetjeningskonsept. Kunder velger NetOnNet, ikke bare fordi vi har lave priser, men også fordi vi gjør det lettere og mer redelig med fokus på kunden selv. Slik skaper vi merverdi og et sterkt forhold til våre kunder. NetOnNet selger til forbrukere og bedrifter på nett samt gjennom våre 30 Lagershopper i Sverige og Norge. Selskapets hovedkontor ligger i handelsbyen Borås i Sverige.